fbpx

Ubisoft wil meer variatie in zijn games

Het is geen verrassing dat Ubisoft vaak gameplayelementen uit de ene franchise overhevelt naar de andere. De torens in Far Cry 4? Het gear-systeem van The Division dat zijn weg vindt naar Ghost Recon: Breakpoint? Ongetwijfeld zijn er nog voorbeelden, maar het is een tendens waar de uitgever komaf mee wil maken.

Om die reden schudt het bedrijf zijn Editorial Team, een groep van kaderleden met de rol van producent, grondig door elkaar. Althans als we de website Video Game Chronicle mogen geloven. De voormalige structuur betekende vaak dat de voorkeuren en ideeën van slechts twee personen zich vertaalde naar gameplay, waardoor het op den duur leek dat Ubisoft hetzelfde sjabloon gebruikte voor elk van zijn franchises.


Yves Guillemot, de CEO van het bedrijf, wil terug meer variatie in zijn toekomstige games. Het Editorial Team staat nog steeds onder leiding van Chief Creative Officer Serge Hascoet, maar de man krijgt een groter team onder zich met een grotere autonomie. Op die manier zou Hascoet projecten kunnen leiden vanuit meer perspectieven in plaats elke project afzonderlijk aan te sturen.

De verandering komt er vooral na de tegenvallende verkoop van Ghost Recon: Breakpoint, dat zowel door de pers als de consument magertjes onthaald werd. Volgens Guillemot had de game te weinig onderscheidende factoren, waardoor-ie zijn beste kwaliteiten niet fatsoenlijk kon uiten. Ook met de verkoop van The Division 2 was Ubisoft niet tevreden, dus gooit de uitgever het nu over een andere boeg.

De nieuwe aanpak is trouwens ook de reden waarom Watch Dogs: Legion, Gods and Monsters en Rainbow Six Quarantine verschoven werden. Tot op heden hebben we daar nog geen specifieke release voor.

Een reactie achterlaten