fbpx

Sony krijgt boete van 2 miljoen wegens teruggavebeleid PlayStation Store

PlayStation

Sony is in Australië veroordeeld tot een boete van zo’n 2,16 miljoen euro, omdat het teruggavebeleid van de PlayStation Store in strijd is met de wetten van het land. Opvallend is dat de boete opgelegd werd aan de Europese tak van Sony, omdat die verantwoordelijk is voor het PlayStation Support Centre en de PSN-gebruiksvoorwaarden in Australië.

Zo oordeelde The Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) dat Sony vier consumenten misleid heeft, toen ze telefonisch een klacht bij de uitgever indienden over een slecht werkende game. Een vertegenwoordiger van Sony vertelde dat een refund niet mogelijk is eens de game gedownload is of wanneer er 14 dagen verstreken zijn na de aankoop. Bovendien zou een refund enkel mogelijk zijn als de ontwikkelaar van de game dat toestaat.


Volgens de commissie is dat in strijd met de Australische wet. Die stelt namelijk dat garantie niet vervalt als een digitaal product gedownload wordt. En al evenmin als er 14 dagen verstreken zijn. Ook de bewering dat een refund enkel mogelijk is na goedkeuring van de ontwikkelaar is helemaal fout.

Ook de gebruiksvoorwaarden kwamen ter sprake. De Terms of Service van Sony impliceerden volgens de rechtbank dat consumenten geen recht hebben op garantie als het gaat om de kwaliteit van digitale aankopen. Je kan je centen niet terugvragen als de game écht slecht is. Ook daar is de commissie niet over te spreken, want volgens de instantie moeten de voorwaarden van een digitale aankoop dezelfde zijn als van een fysieke aankoop.

Sony Europe heeft zijn fout erkend en zal de boete dan ook betalen. Of dit verhaal ook gevolgen zal hebben voor de Europese markt, is niet duidelijk.

Een reactie achterlaten