LEGO DC Super Villains

Toevallig eigenaar van een bekende film of tv-franchise? Gewoon aankloppen bij de jongens van Traveller’s Tales en hun LEGO-versie levert gouden blokjes op aan de kassa. Alleen: door die vele LEGO-games is het nieuwe er af en voelen ze steeds vaker als middelmatige meuk. Met LEGO DC Super Villains heeft de ontwikkelaar alvast een frisse start genomen door de aandacht voor één keer op de bad guys te vestigen. En dat werkt.

Villains en kneusjes

Het rommelt in het DC universum: de Justice League is verdwenen dankzij het buitenaardse Justice Syndicate. Enkele schurken – waaronder The Joker en Lex Luthor – beslissen dat ze de good guys eigenlijk minder irritant vonden dan dat buitenaards gespuis en gaan dan maar zelf orde op zaken stellen. Je begint de game met het ontwerpen van je eigen slechterik en je kan daarin zo ver gaan als je zelf wil: stel je je schurk volledig zelf samen uit een resem aan mogelijkheden of kies je voor een preset kruising tussen een clown en een bankrover? Je speelt dan wel de hoofdrol in het verhaal, maar jouw personage voelt eigenlijk een beetje aan als het kneusje naast al de bekende tronies. Meer nog, doordat die voorzien zijn van subliem stemmenwerk (Mark Hamill neemt bijvoorbeeld zijn Joker-rol weer op, Tara Strong die van Harley Quinn) lijk je bijna niet thuis te horen naast al die supersterren.

Speel je met zijn tweeën, dan krijg je in split screen elk je eigen versie van de gamewereld te zien waarbij speler 1 met je eigen superschurk speelt, speler 2 met zijn mentor van dienst. De verschillende werelden zitten alweer goed in elkaar: je krijgt een goeie mix van actie, platform en puzzels en (zoals gewoonlijk) moet je creatief aan de slag met de sterktes van elk van je vrijgespeelde personages. En voor het eerst voelen de verschillende stages ook levendig aan. Qua sfeerzetting staat deze LEGO DC Super Villains bovenaan ons superheldenlijstje.

The Dark Side

Met een groep slechteriken verderf zaaien, opent voor Telltale een nieuw blik aan mogelijkheden: zo voegt de humor een extra laagje duisternis toe aan de voor de rest altijd vrolijke LEGO-games. Heerlijk! Zeker wanneer je bijvoorbeeld als mini-game schilderijen moet verpesten met graffiti om er vervolgens een selfie mee te nemen. Voor het eerst voelt de chaos van alles in elkaar beuken ook juist aan: jij bent immers de destrcutieve bad guy, toch? En het gigantische rooster aan slechteriken houdt het interessant om na elke missie de levels in free play te gaan verkennen om de rest van de ongeveer 180 characters te gaan unlocken. Ook daar trouwens een feest van herkenning en aha-momentjes: zo herken je bijvoorbeeld John Barrowman in zijn Arrow-rol van Malcolm Merlyn. Of kan je met personages als de Joker of The Riddler andere personages beginnen manipuleren. We love it!

Deze LEGO-game voelt volwassener en donkerder aan dan zijn voorgangers, en voor het eerst stoort het ons zelfs niet dat je audio van de game niet in het Nederlands kan zetten. Al vinden onze kids dat wel een groter probleem. Ach, voor één keer mogen ook de jongens van Traveller’s Tale de superschurk uithangen.

8.2
  • donkere humor
  • je eigen villain maken