Assassin’s Creed III Remastered voor Switch

assassin's creed 3 keyart

Eindelijk een full-sized Assassin’s Creed op de Switch! Maar wat hebben we er lang moeten op wachten. Geen nieuwe op maat gemaakte game, maar een remaster van deel 3 waarin je de Amerikaanse Revolutie van erg dichtbij meemaakt. Deze Switch-versie combineert de originele, getweakte game en gooit er alle alle solo-uitbreidingen bovenop. Héél veel content dus, maar is het nog de moeite om de 7 jaar oude game opnieuw te spelen?

Party killer

Op zich is het al vrij indrukwekkend dat je op een handheld zo’n grote spelwereld krijgt. Je kan zowel in het Boston van AC III als in het New Orleans van Liberation aan de slag. Al brengt dat natuurlijk ook enkele toegevingen met zich mee: grafisch is deze remaster een stuk minder geslaagd dan de 4K-versie voor Xbox One en PS4. De Switch probeert het te bolwerken, maar heeft het lastig om het geweld in beeld te brengen, met framerate issues tot gevolg. Ook het geluid kraakte (letterlijk) elke keer je game wil saven of een nieuwe missie starten. Deze game speel je dan ook best in handheldmodus, want op je flatscreen worden die technische euvels nog wat uitvergroot. Of we dan wel met een echte ‘remaster’ te maken hebben? Nee, niet op je tv-scherm. En die extra HD rumble en touch screen opties kunnen daar weinig aan veranderen.

Bye bye Desmond

Ondanks de technische downgrade is de game wel overeind gebleven. Het groots opgezette verhaal rond Connor en Aveline doen je zelfs plezier terugkeren naar het Amerika van 1775. Dit was één van de eerste games in de reeks die zo ambitieus was op het vlak van openwereldgames. Oké, de game is verre van perfect en veel van de vroegere irritaties blijven ook hier helaas overeind: de missies vallen nog steeds veel in herhaling en de open spelwereld blijft leeg en saai aanvoelen. Bewegen voelt sloom aan en het zijn dat soort kleine foutjes die aantonen hoe ver de serie ondertussen geëvolueerd is. En Connor heeft nog altijd evenveel karakter als een dode hond. Het achtergrondverhaal van Desmond Miles die in de hedendaagse tijd via de Animus in de huid van de assassins kruipt, werd na dit deel trouwens stopgezet. Terecht.

Vlottere stealth

Ook in de Switch-versie werden een aantal verbeteringen aan de gameplay toegevoegd, zodat alles minder oubollig aanvoelt. Zo kan je ook wapens craften dankzij blauwdrukken die je vooral in de Restricted Areas vindt. Je hebt daarvoor ook een ambachtsman nodig met genoeg skills (en die vergaar je met de Homestead Missions), waardoor dit best wel een lijvige toevoeging blijkt. Je minimap toont nu ook de richting van de vijanden en de mogelijke ontsnappingsroutes en hiding spots, waardoor je met wat meer stealth kan te werk gaan. Je kan ook fluiten wanneer je verborgen zit of twee vijanden in stilte samen om zeep helpen, en die double assassinations gaan een stuk vlotter dan vroeger. Het zijn kleine toevoegingen die je de Switch minder snel doen wegleggen, al kunnen die de leeftijd van Assassin’s Creed III nooit maskeren. Heb je deze vroeger gespeeld, dan zouden we je geen tweede trip naar de VS meer aanbevelen. Enkel indien je deel 3 écht in hart draagt.

6.8
  • eindelijk AC op de Switch!
  • crafting systeem
  • verbeterde stealth
  • grafisch niet de sterkste
  • framerate issues
  • spelwereld voelt leeg

Deze remaster voelt eerder als een heruitgave van het origineel, dan een verbeterde versie. Een draagbare Assassin’s Creed is op zich sterk, maar jammer genoeg verknallen technische problemen dit revolutionaire feestje wat.