fbpx

‘Microsoft brengt twee nieuwe consoles op de markt’

Scarlett

Afgelopen E3 gaf Phil Spencer, hoofd van Xbox, al toe dat Microsoft de ontwikkeling van de volgende generatie Xbox-console in gang heeft gezet. En sindsdien begon het internet vrolijk te speculeren, met talloze geruchten tot gevolg. Volgens een nieuw artikel van tech-website Thurrott, krijgt de nieuwe Xbox-console (codenaam: Xbox Scarlett) meer dan één uitvoering. Zo komt er naast een traditionele console, ook een variatie met lichtere hardware voor streaming.

Volgens Thurrott brengt Microsoft in de eerste plaats nog steeds een traditionele console op de markt. Een box vol met typische hardware, die resoluties, frames en meer in real-time berekent en graphics rendert op het moment dat de game geladen wordt. Geen idee hoe die hardware er exact gaat uitzien, maar aangezien de Xbox One X al in beperkte mate 4K aankan, verwachten wij op z’n minst een console die de Xbox One X overtreft. En natuurlijk zal daar een stevig prijskaartje aan vastzitten.


Naast de traditionele console, heeft Microsoft volgens het gerucht ook plannen om tweede toestel te lanceren die vooral dient om te streamen. Deze console is op gebied van hardware veel zwakker, omdat het toestel slechts hardware nodig heeft om controller-inputs te verwerken, een beeld naar je scherm te projecteren en veel kleinere berekeningen te maken. Microsoft wil immers zijn Azure servers gebruiken om games te streamen naar deze consoles. Slechts een klein deeltje van de games zal lokaal afgespeeld worden, zodat de Microsoft Cloud zowel de server-stream als de lokale data kan combineren tot een naadloze game-ervaring. Omdat de console zelf nog steeds een klein deel van de game moet runnen, zal-ie niet extreem goedkoop zijn, maar in ieder geval niet zo duur als een traditionele console.

De uitgever lijkt trouwens de overstap al in gang gezet te hebben met Xbox Game Pass. Een aboservice in combinatie met een streaming box begint verdacht veel te lijken op een Netflix-platform voor gaming. Op die manier wil Microsoft trouwens ook Xbox Games mogelijk maken op eender welk toestel, waar je ook bent.

Bovendien meldt Thurrot dat Microsoft een oplossing gevonden zou hebben wat betreft vertraging van data-overdracht. Lag is dus eerder een oorzaak van slechte verbinding in een multiplayer match dan van een probleem in de cloud streaming. Al moet gezegd dat Microsoft daarbij geen rekening houdt met de infrastructuur en data-limieten van internet providers.

Singleplayergames zouden dus uitstekend kunnen werken, al hebben wij toch onze twijfels bij de stabiliteit van een potje Fortnite. Knallen met zo’n 100 man en de exacte positie van elke tegenstander in real-time kunnen weergeven via stream? We willen het toch eens eerst in actie zien…

Een reactie achterlaten