fbpx

De PS5 SSD was oorspronkelijk te snel voor Unreal Engine 5

Unreal Engine

De PlayStation 5 wordt dankzij zijn Solid State Drive bijzonder snel. Zo snel zelfs dat ontwikkelaar Epic Games een deel van zijn nieuwe Unreal Engine 5 heeft moeten herschrijven omdat hij de snelheid van de PS5 SSD niet kon bijhouden. Sony’s nieuwe console kan volgens Epic gigantisch veel data aan extreme snelheden streamen.

Epic Games is razend enthousiast over de op maat gemaakte SSD-hardware van Sony. De ontwikkelaar koos de PS5 om zijn nieuwe Unreal Engine 5 te delen met de wereld. We kregen een belachelijk spectaculaire demo te zien die in real-time afspeelde op de console. Die engine bleek aanvankelijk te traag voor de architectuur van Sony’s nieuwe console.


Zo was Epic Games onder de indruk van zowel de grafische kaart (GPU) en de processor (CPU). Al is het de SSD-technologie van Sony waar de ontwikkelaar een lofzang voor opsteekt. Nick Penwarden, VP of engineering bij Epic Games, legt uit:

“De architectuur van de opslaghardware is bijzonder speciaal. Die laat toe om data aan extreme snelheden in te laden of te streamen. Met rijke, gedetailleerde omgevingen tot gevolg. De impact van die snelheid is zo groot, dat we de code van bepaalde subsystemen in de Unreal Engine hebben herschreven in functie van de PlayStation 5.”

De snelheid waarmee omgevingen gestreamed kunnen worden, heeft trouwens niet alleen gevolgen voor de laadtijden. De impact ervan is zo groot dat level design op een fundamentele wijze kan veranderen. Hoewel Xbox Series X en PS5 beide gebruik maken van NVMe SSDs, is Sony erin geslaagd om de snelheid van de datastream veel sterker op te schroeven dan Microsoft. Waardoor de PS5 op dat vlak een stapje voor heeft.

Toch laat Epic Games weten dat alle aanpassingen, die het deed aan de code van de Unreal Engine 5, ook voordelig zijn voor andere platformen.

Meer weten over de PS5? Check hier alle nieuws en details omtrent Sony’s next-gen console.

REACTIES (1)

Een reactie achterlaten