fbpx

Xbox Series X is twee keer zo krachtig als Xbox One X

Xbox Series X

Terwijl Sony de lippen stijf op elkaar houdt over de specs van de PlayStation 5, heeft Microsoft via een nieuwe blogpost een resem technische details van de volgende Xbox-console onthuld. En het mag duidelijk zijn dat dat een beest wordt.

Zo huist de Xbox Series X een op maat gemaakte processor die gebruik maakt van AMD’s Zen 2 en RDNA architectuur, goed voor een kracht van zo’n 12 teraflops. Dat is het dubbel van de Xbox One X en zelfs acht keer meer dan de originele Xbox One.


Natuurlijk brengt dergelijke power ook heel wat technologische snufjes met zich mee. Zo kan de Xbox Series X tot 120 frames per seconde weergeven, voor een uitermate vloeiend beeld en heerlijk realisme.

De Variable Rate Shading of VRS zorgt ervoor dat individuele effecten op een personage of een specifiek object in de gamewereld prioriteit krijgen, zodat de GPU-cyclus niet voortdurend elke pixel van het scherm moet optimaliseren. Door bepaalde elementen harder te benadrukken, kan de processor een stabielere framerate en resolutie genereren zonder dat de beeldkwaliteit moet inboeten.

Iets waar enorm veel belang aan gehecht wordt, is variabele Raytracing, dat Microsoft genereert via zijn DirectX-technologie. Resultaat zijn dynamische en realistische omgevingen, die tot leven komen door een nauwkeurige belichting, inclusief reflecties, lichtinval en veel meer.

Ook de respons van games wordt indrukwekkender dankzij Dynamic Latency Input (DLI). Microsoft heeft namelijk een manier gevonden om een druk op de knop uitstekend te synchroniseren met de respons van je personage of racewagen in-game, waardoor je elke situatie onder controle hebt.

Smart Delivery zorgt er dan weer voor dat je game geoptimaliseerd wordt op welke Xbox-console je de titel ook koopt. Zo heb je altijd de best mogelijke versie van de game voor jouw specifieke Xbox One.

Ook cool is de Quick Resume, waarmee je meerdere titels uit standby kan halen om op eender welk moment verder te spelen, zonder laadschermen.

Last, but not least is er nog de HDMI 2.1 innovatie. Microsoft heeft er namelijk voor gezorgd dat je Xbox One console zich afstemt op je tv. Via de ingebouwde Auto Low Latency Mode kan je Xbox automatisch de laagste latency modus detecteren en instellen op je tv. De Variable Refresh Rate synchroniseert dan weer de framerate output van de console met de refresh rate van je tv, zodat er geen screen tearing plaatsvindt.

Voor we het vergeten: Xbox Game Pass maakt trouwens ook zijn opwachting op Xbox Series X. En alle first-party Xbox games zullen meteen bij de launch speelbaar zijn. Wie dus een nieuwe Xbox in huis haalt kan meteen Halo Infinite spelen via zijn abonnement op Game Pass.

Dat Xbox stevig begint aan de volgende generatie, staat buiten kijf. Microsoft wil duidelijk terug koploper worden in de console-oorlog en doet zijn best om de consument nu al te overtuigen. Waar blijft Sony met dat PS5-offensief?

Een reactie achterlaten