Waar blijft onze God of War review?

Het reviewembargo voor de nieuwe God of War is verstreken, dus waar blijft in godsnaam die review van Invader? Wel, ik ben nog volop aan het bijlwerpen. Een game van dit kaliber moet je gewoon uitgespeeld hebben vooraleer je er een score opplakt en jongens, wat is-ie lang! Lang en episch. Onze bek is al minstens 10 keer opengevallen. Bloedmooie wereld, een technisch meesterwerk, vet verhaal en vooral: een epische trip vol verrassingen van formaat (die we niet willen spoilen).

Wanneer de review komt? Zo snel mogelijk. Onze timer staat nu ongeveer op een dik 20 uur spelen, maar we hebben het gevoel dat we nog niet de helft hebben gezien. En dat de makers nog enkele grootschalige verrassingen in petto heeft. Cory Barlog, de creative director van de game, vertelde me tijdens onze Vikingtrip in Noorwegen dat het gemakkelijk 26 uur duurt om het verhaal uit te spelen, maar het veel langer zal duren als je echt alles wilt ontdekken. En laat ons net het menselijk equivalent zijn van een labrador die een eekhoorn heeft gespot. ‘Kijk daar, een vlaggetje!’

Verrassing! Deze God of War is meer openwereldgame geworden, met hubs waar je vrij kan rondlopen, varen en ontdekken. De “Hé, zou je daar ook naartoe kunnen gaan?” ontaardt al snel in een verborgen zijmissie waarbij je plots een Valkyrie tegen het witte lijf loopt (lees: een teringharde vijand) en die na 15 keer opnieuw proberen, eindelijk het hoofd kan afhakken. Alweer een uurtje erbij. Om maar te zeggen dat deze God of War het op vele vlakken anders doet. Anders en beter.

Deze God of War heeft op alle vlakken meer diepgang. Verhaal, customizen, combat. De invloeden van The Last of Us, Horizon: Zero Dawn en zelfs Game of Thrones zijn merkbaar en zorgen voor een ijzersterk resultaat. Voor mij is God of War nu al dé game van het jaar, al moet ik nog even verder doen om te ontdekken hoe meer episch het nog wordt. Anyway, we hakken verder zodat je snel onze ongezouten mening kan lezen.