fbpx

Uitgever Take-Two verdedigt loot crates

De uitgever van onder andere de GTA-games heeft zijn zegje gedaan over de controverse rond microtransacties en loot crates. Take-Two Interactive ziet namelijk geen verband tussen de loot boxen en gokken, dat zegt grote baas Karl Slatoff.

Om zijn mening kracht bij te zetten, verwijst Slatoff naar het standpunt van de ESA, ofwel de Entertainment Software Association. Dat is een organisatie die tal van game-uitgevers, zoals Nintendo, Microsoft en uiteraard Take-Two vertegenwoordigt en zelfs jaarlijks de E3 organiseert. Slatoffs woorden:


“Wij stellen loot crates absoluut niet gelijk met gokken. Voor het grootste deel is ons standpunt hetzelfde als dat van de ESA.”

De ESA verzet zich tegen alle wetten die de game-industrie kunnen schaden. Vanuit een financieel standpunt kan een verbod op lootboxen slecht zijn voor de industrie, dus is de organisatie daar tegen gekant. Belangrijker is echter dat de ESA loot boxen in geen geval beschouwt als gokken en het is daar waar Slatoff naar verwijst.

Wat Slatoff betreft gaat het eerder om een overaanbod aan content. En dat zijn gamers volgens hem beu:

“Als je kijkt naar de verhitte meningen van de consumenten, denk ik dat de oorzaak eerder ligt bij de content. Er is een enorm overaanbod. We kunnen de consument niet dwingen om iets wel of niet te kopen.”

Ook al heeft Slatoff zeker een punt, ongetwijfeld haalt-ie zich de woede van menig gamer op de hals door loot boxen te verdedigen. Toch is zijn statement niet verrassend. GTA Online is een game die het vooral moet hebben van microtransacties. En binnenkort brengt de uitgever ook Red Dead Redemption 2 uit, een openwereldwesterngame die hoogst waarschijnlijk ook een online gedeelte met microtransacties zal bevatten.

Een reactie achterlaten