fbpx

Super Smash Bros. Ultimate

Noem het een festijn, een parade, een showcase, of wat je maar wil. Zolang één zaak duidelijk is: deze Smash Bros. doet ongeveer alles wat je maar verlangt van een vechtspel. En veel meer. Waar Nintendo soms terecht de kritiek krijgt games te releasen met te weinig content (denk Arms of Mario Tennis Aces) levert het met Ultimate een zesgangenmenu af.

Hoorn Des Overvloeds

Nintendo pakte bewust uit met de slogan dat elk personage uit de rijk gevulde Smash Bros-geschiedenis aanwezig is in deze Ultimate. Dat betekent een keuze uit meer dan 70 vechtersbazen, waaronder haast alle denkbare Nintendopersonages (behalve Waluigi!) en tal van boeiende personages van bevriende ontwikkelaars. Sonic, Simon Belmont van Castlevania, Bayonetta, Ryu van Street Fighter, Mega Man, en ga zo maar door. Begrijp ons niet verkeerd: Super Smash Bros. is geen kwestie van kwantiteit boven kwaliteit.


Al klopt het wel dat je aanvankelijk wat verloren loopt in de vele mogelijkheden die SSB Ultimate aanbiedt. Je krijgt maar liefst twee volwaardige singleplayer modes (Classic en Adventure), een rits multiplayeropties en ontelbaar veel verzamelwaar. Oké, we moeten het dit keer wel stellen zonder de iconische Trophies en dat vinden we zonde. Deze hebbedingen waren sinds jaar en dag hét symbool van de reeks en de directe aanleiding voor het bestaan van Amiibo’s. De Trophies zijn nu vervangen door zogenaamde “Spirits” waarmee je jouw favoriete vechtersbazen kan boosten. Denk aan resistent maken tegen vuur of gif of tijdelijk zegenen met een hogere aanvalskracht. Het Spirits-systeem is best diep uitgewerkt, inclusief het combineren van meerdere Spirits om een sterkere te bekomen.


Krachtbalans

Maar dat alles zou in het niets vervallen, mocht Smash Bros. ook niet gezegend zijn met uitmuntende gameplay, graphics en geluid. Het blijft een klein mirakel hoe ontwikkelaar Sora/Nintendo erin slaagt om zoveel personages, levels, items en andere variabelen toch te laten uitbalanceren. Natuurlijk zijn sommige personages net iets sterker dan andere, maar met een rooster van 70+ vinden we dat niet meer dan normaal. Het wonder is net dat, ondanks de onvermijdelijke chaos van de gevechten, de game altijd vlot speelt en fair aanvoelt. Ongelofelijk knap zijn bijvoorbeeld de Spirit Board gevechten. Hier kan je een unieke Spirit verdienen door de strijd aan te gaan met een mini-scenario. Elk scenario is daarbij uniek én gerelateerd aan de Spirit die je probeert te verzamelen.  Wil je Dr. Hal ‘Otacon’ Emmerich uit Metal Gear Solid vrijspelen, dan vecht je bijvoorbeeld tegen… Dr. Mario, die de hele tijd probeert te vluchten van jouw krijger. Ondertussen wordt hij beschermd door een gigantische versie van R.O.B., een knipoog naar de Metal Gear oorlogstuigen. En zo zit Ultimate vol met verwijzingen naar de enorme gamesgeschiedenis van niet alleen Nintendo. Heerlijk.

Arena

Dat alles bereikt Ultimate met gameplay die tegelijk zo eenvoudig aanvoelt, maar toch zo complex kan worden als je maar wilt. Timing en kennis van de verschillende moves is essentieel, ook al ziet de game er soms uit alsof iemand liters pastelverf over je scherm heeft gegoten. Onder die visuele chaos zit gelukkig een tactisch boeiend knokspel dat net als Mario Kart of Splatoon uiteindelijk de vaardigheid van de spelers beloont. Maar nog belangrijker: het is gewoon enorm plezierig om met al deze personages, levels en geflipte items en moves aan de slag te mogen. Proficiat, Nintendo, om op de valreep nog een titel uit te brengen die meteen kan meedingen naar titel van Game of the Year.

9.1
  • eindeloos multiplayerplezier
  • uitgebreide singleplayer
  • gameplay is simpel maar gelaagd
  • game boordevol gamegeschiedenis

BESLUIT

Super Smash Bros. Ultimate voelt aan als een kerstboom waar oneindig veel cadeautjes onder liggen. Je kan blijven uitpakken. Dat laatste heeft Nintendo overigens ook gedaan, met wellicht zijn meest uitgebreide game aller tijden. Topgame!

Een reactie achterlaten