fbpx

Sony wil zelf PlayStation-games gaan verfilmen

PlayStation Productions

Sony Interactive Entertainment heeft PlayStation Productions voorgesteld, een nieuwe studio die inspiratie gaat zoeken bij de uitgebreide bibliotheek aan PlayStation-games voor film- en televisieprojecten. Aan het roer van de studio staan Asad Qizilbash en de grote baas van Sony Worldwide Studios, Shawn Leyden.

Volgens Qizilbash is het beter om de verfilming van PlayStation-games in eigen huis te doen. Niet alleen omdat PlayStation zijn bibliotheek het beste kent, maar omdat de uitgever weet wat de fans willen. En met honderden titels ter beschikking is er keuze zat. De eerste projecten zijn dan ook al in productie.


Nu is dit uiteraard geen wereldvreemde beslissing. Ook Ubisoft en Blizzard Entertainment besloten eerder al om verfilmingen van hun games zelf aan te pakken. Toch is er bij PlayStation Productions één belangrijk verschil. De studio krijgt namelijk ondersteuning van Sony Pictures, een productiehuis dat zijn voeten al jaren aan de grond heeft in de filmindustrie.

Toch Qizilbash de fans geruststellen. Zo zijn er de afgelopen jaren al verschillende gesprekken geweest met regisseurs, scenario-schrijvers en acteurs om de industrie zo goed mogelijk te begrijpen. Ook Shawn Leyden vindt het belangrijk dat de filmmakers de games, en alles wat daarbij komt kijken, onder de knie hebben:

“Als je naar oudere videogame-verfilmingen kijkt, zie je vaak dat scenaristen of regisseurs zich niet volledig kunnen inleven in de wereld van de videogame. Ons grote voorbeeld is bijgevolg Marvel. Dat bedrijf is erin geslaagd om de extreem gedetailleerde wereld van de comics te projecteren op het witte doek. Daar halen wij onze inspiratie uit.”

Voor Shawn Leyden is het belangrijk dat je niet zozeer het verhaal van videogame opnieuw vertelt in een game, maar eerder dat je het algemene gevoel van een videogame naar het grote scherm brengt. In dat opzicht is het dus mogelijk dat er hier en daar zelfs spin-offs en randverhalen verschijnen.

“Via deze films en series willen wij voor onze fans meer raakvlakken creëren met onze franchises. Wanneer gamers bijvoorbeeld een spel uitspelen van zo’n 40 uur, moeten ze 3 tot 4 jaar wachten op een sequel. Met de verfilmingen kunnen ze de ervaring van de games opnieuw beleven, terwijl hun geliefde personages toch op een andere manier evolueren.”

Of de verfilming uiteindelijk belandt op het witte doek of simpelweg op Netflix als 10-delige serie, zal afhangen van de game. Shawn Leyden wil dat PlayStation Productions geen haastig afgewerkte producten aflevert. Zo moet elke verfilming zijn bronmateriaal eer aandoen en dezelfde graad van kwaliteit presenteren als de game waarop ze gebaseerd zijn.

Klinkt streng en ambitieus, maar wij geven Shawn Leyden helemaal gelijk. Elke gameverfilming zou deze ambitie moeten hebben. Of dat lukt, zien we als de eerste productie in de zalen draait.

Een reactie achterlaten