fbpx

Sony: ‘We zijn helemaal klaar voor cross-platform play’

Shawn Layden, de grote baas van Sony Worldwide Studios, heeft laten weten dat PlayStation ‘de zaakjes voor elkaar’ heeft wat betreft cross-platform play voor PlayStation 4. Normaal zou cross platform play geen probleem mogen zijn. Al zijn niet alle ontwikkelaars daarvan overtuigd. Verschillende studio’s zagen hun aanvraag immers geweigerd door Sony.

In een interview met Game Informer zei Shawn Layden het volgende:


“Ik krijg altijd de vraag waarom Sony niet meer ontwikkelaars toelaat om cross-platform play te integreren. Enige wat studio’s moeten doen, is een aanvraag indienen. Werk met je PlayStation account manager en die helpt je door het proces te loodsen om je game cross-platform te maken. Er zijn geen uitzonderingen, want de Fortnite situatie werkte zelfs heel goed.”

Iets waar ontwikkelaars absoluut niet mee akkoord gaan, waaronder de studio’s achter Smite en Wargroove. Finn Brice, de CEO van Wargroove-ontwikkelaar Chucklefish, nam zelfs aanstoot aan de positie die Layden hier inneemt. De man trok naar ResetEra om uit te leggen hoe de situatie liep voor de game:

“Wij hebben tal van aanvragen ingediend, zowel via de account manager als via topmannen van Sony. In beide gevallen kregen we in klare en duidelijke taal te horen dat cross-platform play voor onze game niet mogelijk is.”

Nochtans stelt dat de man dat het op technisch vlak een eitje is om cross-platform play te activeren, net zoals ‘een schakelaar omzetten’. Door de moeilijke situatie heeft de ontwikkelaar er uiteindelijk voor gekozen om de platformen met cross-play te prioriteren. De PS4-versie van Wargroove volgt later.

Ook Stewart Chisam, CEO van Hi-Rez Studios, bekend van Smite, Paladins en Realm Royale heeft Sony gecontacteerd. Hij vindt dat Sony favorieten heeft en dringend cross-platform play voor alle games beschikbaar moet maken.

De man heeft een punt, want momenteel ondersteunen alleen Rocket League en Fortnite cross-platform play. Niet toevallig games die sinds hun release een behoorlijke spelersbasis hebben. Een goede kandidaat zou Minecraft zijn, al zal Sony daar ook niet wild van zijn, omdat ontwikkelaar Mojang gekocht werd door Microsoft.

Wat denken jullie? Zou Sony cross-platform play voor minder populaire titels consequent weigeren?

Een reactie achterlaten