fbpx

Review Xbox Series X: een beest van een console die zijn ware kracht nog moet tonen

XboxSeriesX

Hoe next-gen is de nieuwe generatie consoles? Welke nieuwe toeters en bellen mogen we verwachten van de PS5 en Xbox Series X? We bijten de spits af met de review van Xbox Series X die we de afgelopen 14 dagen kapot hebben gespeeld. In alle stilte – dat mag je letterlijk nemen- en vaak met veel verwondering. Want de Xbox Series X is een powerhouse die een razend vlotte game-ervaring vooropstelt. Het is enkel nog wat wachten tot de console zijn ware kracht toont.

Eerst wel even meegeven dat deze hardware review nog maar onze eerste ervaring beschrijft. Verschillende features van de console moeten nog geüpdatet worden en we hebben nog maar een kleine selectie van games kunnen testen. Voor deze hardware review hebben we een mix van nieuwe games (zoals Assassin’s Creed Valhalla en Yakuza: Like A Dragon) getest plus enkele geoptimaliseerde Xbox One titels, zoals Gears 5. Maar lang niet alle titels waren op het moment van reviewen echter geoptimaliseerd voor Xbox Series X. Verwacht meer reviews en indrukken de komende dagen.


Xbox Series X

Het design: strakke wolkenkrabber

Over de looks van de Series X kan je lang palaveren – je bent ofwel voor of tegen – maar wij vinden hem best cool. Met zijn zwarte hoekige look is hij de tegenpool van de PlayStation 5. Je kan hem zowel platleggen als rechtzetten, maar het is duidelijk dat Microsoft hem ontworpen met de tweede optie in gedachten. Zo kan je de ronde voet niet verwijderen, wat knullig staat als je hem horizontaal plaatst. En ook het Xbox icoontje staat dan op zijn zij. Het zijn details waar ons obsessief-compulsief kantje het wat lastig mee heeft, maar uiteindelijk zijn het details. In beide posities werkt-ie namelijk even vlekkeloos.

Met zijn 30 cm hoog is Microsofts vierkantige monoliet echter niet de beste vriend van de gemiddelde tv-kast of gamesetup. In onze tv-meubel paste hij alvast niet, dus hebben wij hem gewoon naast onze flatscreen gezet. En daar staat-ie perfect. Dankzij zijn strakke design kan je hem gewoon open en bloot zetten in de woonkamer zetten, zonder dat je wederhelft of ouders het als een stijlaanval gaan beschouwen. Enkel het kenmerkende groen-zwarte ventilatierooster bovenaan breekt de voor de rest het bijzonder strakke design.

Xbox controller

De controller: veilige verderzetting

De controller bouwt verder op zijn voorganger en voegt enkele minimale verfijningen toe. Dankzij de rubberen grips en textuur op de triggers ligt de controller iets beter in de hand. De D-pad voelt ook responsiever en maakt een lekker klikgeluid. Een beetje zoals de D-pad van de duurdere Elite Controller. Dat gamecontent delen nog belangrijker is voor Microsoft merk je aan de extra share-knop pal in het midden. Zo kan je snel een screenshot maken, video opnemen of beginnen streamen. Verder weinig verrassingen en doet de controller gewoon wat-ie moet.

Alleen mocht Microsoft voor die prijs wel een lithiumbatterij en USB C-oplaadsnoer in de doos hebben gestopt. Wanneer je net een smak geld hebt neergeteld voor een hoogtechnologische console en vervolgens een stel AA-batterijen vindt om in je controller te pleuren, is dat een kleine domper. Het goede nieuws: de lithiumbatterij van je Xbox One controller past perfect. Dus hoef je daar alvast niet in te investeren.

Xboxseries X

De ervaring: games voorop

Zet je de Xbox Series X op, dan valt meteen op dat Microsoft het geweer helemaal van schouder heeft veranderd. Waar Microsoft in de vorige generatie zijn console nog als entertainmenthub wou slijten waarmee je “écht alles kon doen”, staat gamen nu voorop. En dat zie je aan de nieuwe interface (die ondertussen ook naar de Xbox One is doorgesijpeld). Op het Home-menu staan grote afbeeldingen van je favoriete of recente games centraal zodat je in een wip de juiste game (of app) kan starten. De rest van de toepassingen (zoals de Store, de community updates en events) vind je als je naar beneden scrollt. Het geheel oogt eenvoudig, overzichtelijk en is stukken intuïtiever dan voorheen.

Dat Microsoft er alles aan doet om niet-gametijd uit de wereld te helpen, klopt als een bus. De snelheid waarmee de Series X games opstart, is indrukwekkend. De laadschermen van oudere Xbox One-games zijn bijna volledig verbannen of toch drastisch ingekort. Doom Eternal bijvoorbeeld laadt nu in twee seconden waar het vroeger bijna 1 minuut nodig had. En de omgevingen in The Witcher 3 laden bij een fast travel zo snel in, dat de game zichzelf bijna verslikt. We hadden ook niet anders verwacht van een console met SSD die ook volgens Microsoft vier keer zo sterk is als zijn voorganger.

Kijken we naar een stevigere next-gen titel als Assassin’s Creed Valhalla, dan lopen sommige in-game laadtijden toch weer op. Een fast travel van het ene Noorse Vikingdorp naar het andere, duurt 19 seconden en na het sterven moet je ook zo’n 20 seconden wachten voor je terug aan de slag kan. Het zijn meteen ook de enige wachttijden in de game. Maar dat laadschermen dankzij de SSD écht volledig zijn verbannen, klopt voorlopig niet helemaal. Al is onze algemene indruk wel één van ‘verdomd, hoe hebben ze dat geflikt?’.

Gears 5

Quick Resume is top

Het opstarten en switchen tussen games is belachelijk snel. En da’s allemaal dankzij SSD én de Quick Resume-functie. Leg je tijdens een spelsessie de console af, dan onthoudt de game waar je zat en kan je meteen terug verder wanneer je de console opstart. Tijdens het spelen kan je ook gewoon naar andere games switchen zonder dat je de huidige game moet afsluiten. Het overschakelen via het snelle zijmenu (gewoon op de Xbox-knop drukken) gebeurt bijna naadloos, zonder heropstarten of laadpauze.

Zo switchen we probleemloos tussen Assassin’s Creed Valhalla, de nieuwe Yakuza en Doom Eternal, waarbij we instant kunnen verder spelen. Is dit revolutionair? Nee, maar het maakt de game-ervaring en speelsessies er een pak vlotter en aangenamer op. Je wordt de snelheid van de Series X zelfs zo hard gewoon, dat een speelsessie op onze Xbox One X of PS4 Pro plots een eeuwigheid lijkt te duren.

Xbox Series X zet in op een snelle, optimale gebruikerservaring en werkt enkele vervelende kantjes van de vorige generatie weg. Minder wachten, meer gamen dus. En ja, dat gebeurt ook zo goed als geruisloos. Zelfs wanneer drie games tegelijk aan het lopen zijn, hoor je de Xbox Series X gewoonweg niet. In vergelijking met onze PS4 Pro – die we eerder kunnen vergelijken met een commercieel lijnvluchttoestel – is dit een ninja. Uitgezonderd het kenmerkende opstartgeluidje, merk je niet eens dat hij opstaat. Ook een geruststelling: games zijn niet groter dan de vorige generatie. Yakuza klokt af op een 38 GB terwijl Valhalla niet eens 50 GB is. Meevaller.

AC Valhalla

De games: vooral third party

De Xbox Series X is een powerhouse. Dat merk je aan next-gen games. En hoewel we nog maar weinig kwijt kunnen over Assassin’s Creed Valhalla zelf, kunnen we toch al meegeven dat we best onder de indruk zijn. Die fantastische belichting, fenomenale vergezichten en het gemak waarmee hij gigantische omgevingen in 4K op je flatscreen tovert, is top. Als dit het begin is, dan staat er ons nog letterlijk een bijzonder mooie toekomst te wachten.

Waarmee we echter zijn aanbeland bij het grootste pijnpunt van deze Xbox Series X: de software line-up. Waar Sony altijd heeft ingezet op first-party games als showcase voor de nieuwe technologie, hanteert Microsoft een andere filosofie. Eentje waarbij Xbox als een ecosysteem gezien wordt waarbij games op zoveel mogelijk verschillende systemen gespeeld moeten kunnen worden. Gevolg: op dit moment moet de Xbox Series X het vooral hebben van third party games. En daar zijn de prestaties nooit zo goed geoptimaliseerd voor de nieuwe hardware als bij first-party titels.

Gezien we nog maar enkele titels hebben kunnen testen en het gros van Optimized games nog een update moeten ontvangen, mag je je de komende tijd nog aan verschillende reviews verwachten. Assassin’s Creed Valhalla lijkt op dit moment echter dé game die je samen met je Xbox Series X moet aanschaffen. Zeker op vlak van technische prestaties. Het neemt echter niet weg dat Series X een op maat gemaakte first-party titel zoals Halo Infinite kon gebruiken die toont wat de console écht in zijn mars heeft.

Dat gebrek aan échte exclusieve klepper kan Microsoft echter gedeeltelijk opvangen met de Game Pass, dat naar onze bescheiden mening nog steeds een game changer en groot voordeel is tegenover de PS5: voor weinig geld toegang tot een steeds groeiende waslijst aan topgames zoals Gears 5, Doom Eternal en andere geoptimaliseerde kleppers. Dat resulteert in een betere HDR-belichting, kortere laadtijden en hogere framerate. En nu Microsoft Bethesda heeft ingelijfd kan die Game Pass er enkel interessanter op worden.

xbox series x

Dé hamvraag

Voelt de Xbox Series X nu echt next-gen aan? Eerlijk is eerlijk: nog niet de volle 100%. Hoewel het een beest van een console is, voelt het op dit moment eerder aan als een voortzetting van de Xbox One die alle scherpe kantjes van vorige generatie heeft afgevijld. De ervaring is grafisch indrukwekkender, vlotter, sneller en gestroomlijnder. De laadtijden korter en het wachten herleid tot het minimum. Alles wat je van een nieuwe, krachtige console mag verwachten.

Microsoft zet de uitgetekende Xbox-lijnen verder en doet dat faster, better and stronger. Enkel mist Microsoft op softwarevlak echte kleppers. Geen focus op first party games betekent geen échte system seller bij launch die toont tot wat de nieuwe hardware écht in staat is. Dat we niets liever dan Halo Infinite als launchgame hadden gehad, spreekt voor zich. De technologie is er, nu nog de games.

Dit is natuurlijk nog maar de start van de nieuwe generatie. Bovendien moeten we de komende dagen en weken nog heel wat nieuwe en Optimized games testen. Third party toppers zoals Bright Memory bijvoorbeeld, Call of Duty: Black Ops Cold War en Cyberpunk 2077 staan op de planning. Dus hou invader.be de komende dagen en weken zeker in de gaten.

Een reactie achterlaten