fbpx

WRC 9 is een geduchte concurrent voor DIRT Rally

Voor racegames zijn jaarlijkse sequels een slecht idee. Alle succesvolle reeksen hanteren immers een betere filosofie. Van rFactor tot Gran Turismo, Forza Motorsport, Automobilista, Assetto Corsa en Dirt Rally: ze blijven de game steeds verder verbeteren en brengen slechts na enkele jaren een nieuwe opvolger uit. Er zijn echter twee uitzonderingen: Codemasters’ F1 en de WRC-games. Maar vreemd genoeg leidde die sequelitis dit jaar niet tot ellende. F1 2020 was zelfs ijzersterk. Herhaalt WRC 9 nu hetzelfde kunstje?

wrc 9 screenshot 5


Slecht huwelijk

Twee obligate disclaimers aan het begin van deze review, zodat je weet met welk perspectief we deze game benaderen. Aan WRC 8 spendeerden we ongeveer 30 minuten tijd. WRC 9 benaderen we dus met een frisse bril en niet als een vergelijking met wat ontwikkelaar Kylotonn vorig jaar presteerde. Bovendien reviewden we deze game op de originele PS4, het enige platform waarvoor we geen racestuur hebben. Enkele weken voor release konden we wel een vroege versie van WRC 9 testen op pc. Daar was de feedback die je kreeg met een stuur hoog. In die premature dagen zelfs beter dan wat rechtstreekse concurrent Dirt Rally 2.0 je geeft.

Tot onze verrassing valt WRC 9 – toch een reeks die mikt op simulatie – heel goed te spelen met een gewone PS4-controller. Aan hoge snelheden en bij hard remmen, hebben de rallywagens de neiging om wel heel erg te zwiepen. Op die momenten verlies je veel te makkelijk de controle over jouw voertuig en dat kan frustrerend zijn. Vooral in de nauwe straatjes vol hindernissen waarop de chronoritten plaatsvinden. Een heel beperkte doelgroep van hardcore rallyfanaten zal dit gedrag ongetwijfeld gedeeltelijk temmen door de instellingen van de controller aan te passen, maar voor de rest zal het eerder een breekpunt zijn. Eerlijk is eerlijk: Dirt Rally 2.0 en controllers vormen een veel beter huwelijk. Bij die racegame heb je nooit het gevoel dat je materiaal de beperkende factor is.

wrc 9 screenshot 1

Tijd en liefde

Het gevolg is dat de WRC-wagens, toch de paradepaardjes van deze game, niet de meest aangename zijn om mee te rijden. De hoge snelheden en krachtige remmen vergroten de problemen alleen maar. De WRC 2 en 3 vormen wèl de perfecte balans tussen snelheid en controle. Wij beleefden dan ook het meest plezier aan deze zeer capabele bolides. Ontwikkelaar Kylotonn programmeerde verder twee hoogtepunten in het weggedrag: haarspeldbochten nemen met de handrem op en snel van richting veranderen tussen twee halfscherpe curves. Dan voel je het gewicht van de wagens haarfijn aan en stuur je gecontroleerd tegen met een brede smile op het gezicht. De Junior WRC – de instapmodellen zeg maar – mag je vergeten. Racen met die slome grasmachines is eerder een oefening in wakker blijven.

Een moment geleden raasde je nog aan een rotvaart kronkelende, oneffen en half bevroren paadjes af, maar in de herhaling lijkt het eerder alsof je samen met je grootouders in een volgepakte mobilhome traagjes een bergpas afrijdt. De schuldige? Het bijzonder tamme geluid. Mocht Kylotonn autogeluidjes die een vijfjarige nabootst onder de beelden hebben gemonteerd, dan klonk het ongetwijfeld indrukwekkender dan nu.

WRC 9 heeft bovendien nog vele andere onvolmaaktheden. Zo kan je geen shakedown rijden vlak voor een rally. Combineer dat met het onzinnige setupadvies van jouw crew en je eindigt met een wagen die na 60 meter een maximumsnelheid van amper 111 km/u haalt. Die setups in WRC 9 volgen even ondoorgrondelijke wegen als die van de rally’s zelf. Ook aan andere details schort wat. Het personeel van jouw team bijvoorbeeld krijgt namen die helemaal niet bij hun nationaliteiten passen. Dat soort dingen verraadt dat de makers meer tijd konden gebruiken en die in de toekomst nodig zullen hebben, willen ze van WRC echt een topproduct maken.

wrc 9 screenshot 2

CARPG

Voor de carrièremodus heeft Kylotonn duidelijk goed gekeken naar F1 2020. En ook al halen ze het niveau van hun grote voorbeeld niet, toch is deze modus van WRC 9 best te pruimen. Je moet zowel je team als je wagen uitbouwen, door beter personeel aan te trekken en performantere onderdelen te ontwikkelen. Een bescheiden carpg, dus. Wel irritant zijn de vele trainingen die als vulling dienen. Dat komt vooral door de lange laadtijden die deze game teisteren. Als je enkele minuten moet wachten om een event van amper één minuut af te werken, dan heb je het snel gehad. Op pc en next-gen consoles zal dit wellicht geen punt zijn, maar op PS4 vallen de wachttijden dik tegen.

WRC 9 heeft een uitstekende troef in handen in vergelijking met Dirt Rally 2.0, met name content. Als je ziet hoeveel rallylocaties je hier krijgt, met geslaagde nieuwkomers zoals Japan en Kenia en matige debutanten zoals Nieuw-Zeeland, dan kan Codemasters daar niet tegenop. Bovendien zijn de omlopen hier veel uitdagender. Om te weten welke van de twee games bij jou past, moet je jezelf enkele vragen stellen. Speel je met een controller, wil je uitstekend geluid en prachtige beelden? Dan is Dirt Rally 2.0 wellicht de betere keuze. Neig je meer naar simulatie en wil je veel content? Dan is WRC 9 de beste optie.

7.1
  • geslaagde carrièremodus
  • uitdagende rallystages
  • de WRC 2 en 3 bolides
  • brak geluid
  • lange laadtijden
  • veel kleine onvolmaaktheden

BESLUIT

WRC 9 is geen uitblinker, maar scoort voor enkele vakken toch als beste van de klas. Rallyfanaten zullen niet ontgoocheld zijn. De rest mag zonder verpinken doorrijden.

Een reactie achterlaten