fbpx

World War Z

We hadden best hoge verwachtingen voor deze World War Z. Wie ooit het boek van Max Brooks las of de gelijknamige film met Brad Pitt zag, hoopt vermoedelijk op imposante hordes zombies die je en masseaan stukken mag knallen. En de vergelijkingen met het iconische Left 4 Dead zorgen dat de verwachtingen alleen maar nog hoger liggen. Maar is dat wel terecht?

World War ZZZZZZZZ

Laat ons met de deur in huis vallen: World War Z zal je verwachtingen niet inlossen. De grote blikvangers van de campaign zijn net zoals in de film de imposante hoeveelheden zombies die op bepaalde momenten proberen om een toren te maken en je locatie aan te vallen. Je krijgt daarbij eerst de tijd om valstrikken te zetten en met bijvoorbeeld prikkeldraad of elektrische matten je territorium te verdedigen. Toegegeven, de zombietorens zijn best indrukwekkende momenten. Helaas is de rest van de campagne ontzettend generisch en heerst er een nijpend tekort aan afwisseling. Verdedig dit punt, verzamel materialen, activeer schakelaars in een bepaalde volgorde… na een tijdje heb je het wel gezien. De verschillende zombietypes kunnen de boel ook niet redden, al zijn sommige hersenvreters best cool gevonden. Zo verstopt de Reaper zich in de schaduwen en probeert op een onverwacht moment je gezicht eraf te trekken, of trekt de Screamer de aandacht van andere zombies.


Je speelt het verhaal met zijn vieren in co-op (mooi meegenomen) en reist van Moskou naar Jeruzalem, New York en Tokio. Dat levert best mooie vergezichten op met hier en daar een knipoog naar de film. Maar met slechts vier verschillende locaties ben je op zo’n 5 uur doorheen het verhaal. En de herspeelwaarde is nihil omdat je alles al eens eerder (en beter) zag. Je kan kiezen tussen zes klassieke speelklassen en je personage upgraden via een in-game currency systeem zonder microtransacties. Ook je wapens kan je via een skill tree sterker maken en de look en feel veranderen daarbij wel degelijk. Maar het probleem is dat er gewoon een gebrek aan creativiteit heerste bij de makers. Dit hebben we al in een dozijn andere shooters gezien. En vaak ook beter.

Hersenloos knallen

Ook in de multiplayer is het herkauwen troef. De enige verandering in de klassieke modi Team Deathmatch, Domination of King of the Hill vormt de aanwezigheid van de ondoden die het strijdtoneel aanpassen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de kaart bestormen, een gebied overnemen en zo de flow van de match veranderen. Leuk, maar niet genoeg om deze World War Z interessant te houden. Daarenboven merk je soms hele vreemde dingen: schiet je op de rechterzijde van een horde zombies, vallen ze plots aan linkerkant neer. Oké, de bugs zijn niet wereldschokkend storend, maar het dikt de lijst met tegenargumenten enkel aan. Uiteindelijk is deze World War Z te flauw en te weinig creatief om interessant te blijven. Even leuk om het verhaal in co-op te doorlopen, maar na een dagje belandt deze World War Z ongetwijfeld in je gamekast. Om er de komende jaren stof te verzamelen. Zonde van de zombies!

5.5
  • zombietorens zijn vet
  • verschillende zombietypes
  • veel herhaling in missies
  • weinig diepgang in klassensysteem
  • gaat snel vervelen
  • vergelijking met Left 4 Dead onwaardig

BESLUIT

De indrukwekkende zombietorens kunnen het zwakke verhaal en de eentonige gameplay niet goedmaken. World War Z is een monotone co-opshooter die snel gaat vervelen. En ook de multiplayer zagen we al ontelbare keren beter uitgevoerd.

Een reactie achterlaten