fbpx

V-Rally 4

V-rally 4 review

Ontwikkelaar Kylotonn haalde V-Rally van onder het stof, 16 jaar na V-Rally 3. Dat deden ze omdat de WRC-licentie te duur was geworden. Het geld dat ze daarmee uitspaarden, spendeerden ze – zo hoopten we –  aan belangrijker zaken zoals betere gameplay. Helaas zakte de moed ons al na 5 kilometer asfalt en een eerste dronken manoeuvre in de schoenen: dit wordt een lastige review.


Geen gevoel

Wat ons nog meer over de rooie deed gaan dan de toerenteller van onze Citroën C2? De barslechte wegligging. Als je gewoon naar gameplaybeelden kijkt, valt het niet eens op. Maar van zodra je zelf het stuur in handen krijgt, besef je dat de feedback die je in deze game van de auto’s krijgt het ofwel onbestaande is ofwel helemaal los staat van enige logica. Neem nu de remmen bijvoorbeeld. Zelfs met een gewone controller slagen de meeste racegames, sim en arcade, erin je het gevoel te geven dat je auto vertraagt wanneer je op de remknop drukt. Dat is in V-Rally 4 niet zo. Heel af en toe voel je de remmen licht blokkeren als je zonder ABS rijdt, maar meestal ondervind je absoluut niets. Alsof je op een dichtgevroren meer in de ankers gaat, zo komt deze V-Rally 4 overkomt.

Sturen voelt afwisselend nerveus, dan weer logger dan een gestrande potvis aan. Het is alsof de rallywagens aan een waanzinnige snelheid een jojodieet volgen. Van de ene seconde op de andere voelt het alsof ze een ton meer of minder wegen. En wat dacht je van een handrem die minder responsief is dan een comapatiënt? Nog erger is het dat de behoorlijk uitgebreide selectie rallywagens een weinig diverse weglegging vertoont. Vaak voelen ze bijna identiek aan, ook al beweren de verschillen in statistieken, wielaandrijving, categorie en leeftijd het anders. Ironisch hoe we zoveel het werkwoord ‘voelen’ in het de mond nemen terwijl het net dat is dat ontbreekt: gevoel.

Gedateerde middelmaat

Ook van de carriéremodus krijgen we het niet warm. Al zitten er enkele goeie ideeën. Zo is het concept van een crew die je een salaris betaalt dat hun kwaliteiten weerspiegelt, potentieel een leuke verstrooing. Alleen komt het in de praktijk neer op weinig geïnspireerd micromanagen en scrollen in menu’s. In deze blikvangersmodus duwt Kylotonn je ook te veel de andere disciplines door de keel. De rallycross is nog half te pruimen, maar de events met de buggy’s en de hillclimb kunnen ons eerlijk gezegd aan de reet roesten. We hadden liever gezien dat hun aandacht exclusief naar rally ging. Het had vermoedelijk de gameplay ten goede gekomen.

Het lichtpuntje aan het einde van de tunnel zijn de mooi vormgegeven parcours. Ze zijn afwisselend, van onverharde wegen in het buitengewoon fotogenieke Monument Valley tot de nauwe en ook licht grauwe straten in een Japanse plattelandsdorp. Sommige routes zijn ook lekker lang, zoals het hoort in een rallyspel. Helaas ziet het er door overgesatureerde kleuren en middelmatige belichting geregeld gedateerd uit. Jammer genoeg is dit de rode draad die doorheen V-Rally 4 loopt: gedateerde middelmaat. Op naar de volgende.

5.5
  • veel afwisseling in parcours
  • barslechte wegligging
  • ongeïnspireerde carrièremodus
  • overbodige disciplines

BESLUIT

V-Rally 4 zal heel weinig mensen kunnen bekoren. Zelfs geharde rallyfanaten bijten hier hun tanden op stuk. Deze racer is simpelweg niet goed genoeg om jouw tijd en zuurverdiende centen op te eisen.

Een reactie achterlaten