Trials Rising

trials rising review

We blikken nog elke dag met veel nostalgie terug op de tijd toen we jonge en hippe adrenalinejunkies waren met een lichte verslaving aan Tony Hawk-games. En deze Trials Rising is zo intens dat hij ons wel eens fataal kon worden.

Kalmerende middelen

De doorgewinterde fans weten dat de Trials-games vaak verrassend diep en heel lastig zijn om onder de knie te krijgen. En daarom zorgt Ubisoft dit keer voor een tutorial om je naadloos doorheen de meer dan 100 levels te loodsen. De races spelen zich af op plaatsen die bekend aanvoelen en die verrassend mooi en realistisch zijn vormgegeven. Wie bijvoorbeeld ooit eens wilde racen op de Chinese muur kan dat bij dezen van zijn bucketlist afvinken.

Daarenboven zijn de tracks stukken dynamischer dan in zijn voorganger: je krijgt met oranje en witte lijnen te zien welke objecten gaan bewegen en zo het parcours zullen veranderen. Tel daar de (ietwat beperkte) soundtrack bij van onder andere de Stone Temple Pilots en Mötorhead en je weet waarom we bij het spelen nu en dan aan de kalmerende pillen moesten. De verschillende contracts laten je halsbrekende stunts tot een goed einde brengen, en zeggen dat ze niet altijd even makkelijk zijn is zowat het understatement van het jaar. Maar ook daar was het best wel een rush om door een neerstortend vliegtuig of een rijdende trein te racen als een gek.

Eindeloos aanpassen

Ook in de progressie zit er best vaart, al waren we halfweg de 9 main leagues van de verhaalmodus het levelen en grinden voor meer XP wel wat beu. Een nieuw level halen, betekent immers aan specifieke voorwaarden voldoen op nieuwe parcours of bepaalde sponsor challenges halen. Dat telkens overnieuw proberen een maximum aantal flips of een zo klein mogelijk aantal fouten te scoren wordt op den duur erg frustrerend. Je bent al snel zo’n 13 uur bezig met de campagne, en telkens wanneer je een level stijgt, krijg je een loot crate met cosmetics om je motorfiets net dat tikje mooier te maken. Er komt geen einde aan de customization opties, en de echte die hards kunnen daarenboven ook aan de slag met een lijvige level editor. Fun, maar gezien de bijna eindeloze mogelijkheden ook wel angstaanjagend uitgebreid.

Biken op je Switch

We hebben de game op de PS4 én de Switch gepeeld. Wie Trials ook graag on the go een kans wil geven, moet weten dat de graphics minder sterk zijn in de Switch-versie. De hevige actie doet de framerate soms naar beneden duikelen of de game gewoon crashen. Een groter probleem vormt echter het ontbreken van analoge sticks. Sneller gaan betekent op de Switch dan ook de rechter stick een beetje bijduwen. Dat lukt allemaal wel zonder er een spastische klauw aan over te houden, maar de leaderboards halen, doe je toch beter op een andere console. Ook voor wie graag met een paar vrienden aan de slag wil, valt er in deze Trials best wel veel te beleven. Zo is de tandem bike een leuke manier voor twee spelers in co-op om samen halsbrekende toeren uit te halen en elk een deeltje van de motorbike te besturen. Je kan in de online multiplayer racen met 7 anderen en de lokale multiplayer biedt een soort party mode aan tot met 4 spelers. Best wel veel content en bang voor je buck dus.

8.0
  • eindeloos customizen
  • diepe level editor
  • adrenalinestoot
  • grinden gaat vervelen
  • minder sterk op de Switch

De eerste helft van de game geeft je een adrenalinestoot van jewelste. De bijna eindeloze mogelijkheden aan customisation, de level editor en de vele multiplayeropties zorgen dat zelfs de meest veeleisende racefan aan zijn trekken komt.