The Outer Worlds

the outer worlds

Zoals veel gamers houden wij oprecht van de Nintendo Switch. Sinds zijn release heeft de console ons eigenlijk nog geen moment verveelt, met een schitterende mix tussen triple-A Nintendogames, de beste indietitels en hier en daar een remake of remaster van een klassieker. Jammer dat ze deze mislukking ertussen hebben gevlamd.

Alleen maar liefde

De geslaagde mengelmoes aan games voor de Switch zorgt ervoor dat de Switch wereldwijd de harten heeft veroverd van allerlei soorten gamers. Maar met de nakende komst van een nieuwe generatie PlayStation en Xbox, staat de Switch een zware opdracht staat te wachten. Op technologisch vlak blijven wedijveren met deze krachtpatsers? Dat wordt quasi onmogelijk.

Nochtans doen ontwikkelaars zoals Virtuos, ook medeverantwoordelijke voor deze The Outer Worlds port, hun stinkende best om de limieten van de Switch hardware op te zoeken en soms zelfs te overtreffen. Daardoor hebben we het laatste jaar ook heel wat fascinerende Switch-versies gezien van games die in theorie onmogelijk zouden moeten zijn op deze console. Denk maar The Witcher III, Dark Souls Remastered en BioShock Trilogy. Dat er ooit een moment zou komen waarop ontwikkelaars bij het porten tegen een muur zouden aanbotsen, stond in de sterren geschreven. Die muur heet The Outer Worlds.

NSwitch TheOuterWorlds 03

Atmosfeer

The Outer Worlds verscheen een half jaartje terug al op PS4, Xbox One en pc. Wie in detail onze mening over die versies wil weten, kan ervoor terecht bij onze originele review. Kort samengevat: The Outer Worlds is een meer dan behoorlijke RPG met een interessante wereld, humor en karakter in overvloed, maar wel met enkele technische schoonheidsfoutjes. Een Fallout/Skyrim in de ruimte, als het ware.

Een cruciaal element om de game – gemaakt door de veteranen van Fallout: New Vegas – te onderscheiden van zijn directe genregenoten, was net het aspect van een compleet nieuwe planeet met eigen fauna en flora. Rondlopen in The Outer Worlds voelt aan als het ontdekken van een aparte wereld, met graphics die schipperen tussen realisme en vervreemding. En net die speciale sfeer wordt in deze Switch-versie gedwarsboomd door een rits technische beperkingen.

The Outer Worlds5 1024x576

Roeien met de riemen

De eerste Switch-stappen op planeet Halcyon zijn bevreemdend. Missie geslaagd zou je kunnen denken, want dat is wat je verwacht op een onbekende planeet. Helaas valt de oorzaak te zoeken bij de uiterst blurry, uit lage resolutie texturen bestaande graphics. We dachten eerst dat dit een probleem met laadtijden was, en de scherpe texturen meteen zouden verschijnen. Maar helaas: de visuele kant van The Outer Worlds bleef gedurende onze hele speelsessie op dit erg ondermaatse niveau hangen.

Let op, op andere consoles is The Outer Worlds ook geen grafische hoogvlieger, maar het niveauverschil met deze Switch-versie is enorm. Natuurlijk mag je niet verwachten dat de Switch – op zich een handheld met een docking station – een exacte kopie van een gloednieuwe game kan afleveren, maar het kwaliteitsverschil is best shockerend.

The Outer World Switch

Voorwaarts Mars

Maar goed, tenslotte geloven we harder in gameplay dan graphics. Op zich blijft het indrukwekkend dat een relatief uitgebreide game als The Outer Worlds speelbaar is op een draagbaar toestel. Er werden voor zover wij konden merken ook geen toegevingen gedaan wat de content van de game betreft. De actie-RPG combat en dialoogopties zorgen er in combinatie met de (half) open wereld nog steeds voor dat je heel wat uurtjes van The Outer Worlds kan genieten.

Maar algauw valt het op dat de fun van de gameplay ook slachtoffer is geworden van de technische mankementen. Je ziet door de lage resolutie veel minder goed wat er zich afspeelt in de wijde omgeving, en dat geldt dubbel voor het handheldscherm. Er is belachelijk veel pop-up merkbaar, waardoor gebouwen of rotsen pas erg laat ingeladen worden. Na een tijdje wordt dit best frustrerend. De Switch is de perfecte console om games in korte sessies te spelen, maar met een titel als The Outer Worlds valt het op dat openwereldgames zich moeilijker naar de handheld laten vertalen. The Breath of the Wild en The Witcher 3 blijven voorlopig de uitzonderingen op de regel.

NSwitch TheOuterWorlds 01

Aftocht

Het doet ons dan ook pijn om te moeten vaststellen dat The Outer Worlds voor Switch zo’n technisch ondermaatse port is geworden dat we dit absoluut niet kunnen aanraden aan de volle prijs. Dit terwijl de game vorig jaar terecht op menig eindejaarslijstje prijkte. Wie enkel een Switch in huis heeft en toch graag een actie-RPG in de stijl van de Bethesda-games speelt, wacht beter een fikse korting af. Gamers die toegang hebben tot meerdere consoles of een degelijke pc… tja, die kunnen vandaag de dag al een betere versie van The Outer Worlds aanschaffen voor een lagere prijs.

5.9
  • alle content op een handheld
  • boeiende wereld om te verkennen
  • lage resolutie graphics
  • te veel technische euvels
  • game draait beter op andere consoles

Een ambitieuze poging om een geweldige openwereldgame naar de Switch te brengen. Helaas bewijst dit project vooral dat de Switch nu eenmaal zijn beperkingen heeft. Met de beste wil van de wereld kan je hier onmogelijk enthousiast over zijn.