The LEGO Movie 2 Videogame

Everything is awesome…Het deuntje weergalmt al weken in ons hoofd na de aanstekelijke nieuwe LEGO-movie. Naar de game keken we eerlijk gezegd net iets minder verwachtingsvol uit. Een game op basis van een film op basis van die versleten LEGO-formule? Er zijn al voor minder drama’s gebeurd.

Beetje awesome

Maar! Traveller’s Tales weet een originele draai te geven aan zijn intussen serieus beproefde succesformule waardoor ze even fris en kleurrijk blijft als het LEGO-universum. Fans van de LEGO-games weten wat te verwachten: je (her)beleeft de belangrijkste delen uit de film en moet tijdens kleine sandbox-levels het verhaal vooruitduwen door blokjes te verzamelen, dingen te bouwen en omgevingspuzzels op te lossen. En hier schuilt meteen de eerste vernieuwing van de game in: gedaan met de unieke skills van elk personage. Je krijgt nu een menu met alle opties om bepaalde problemen te tackelen. Gedaan met dat voortdurend switchen tussen personages. Voor elke hoofdmissie moet je voldoende blokjes verzamelen om alle benodigdheden te kunnen bouwen en elke zijmissie levert je extra blokjes en items op.

Slank bouwen

Op zo’n 6 uur ben je door het hoofdverhaal heen: Generaal Chaos heeft je vrienden gekidnapt en jij reist samen met Batman en Wyldstyle verschillende open werelden af om ze te redden. Een queeste die vooral in co-op vermakelijk is, te meer omdat de het vechtsysteem stevig werd aangepakt. Je kan nu combo’s opbouwen en soms zelfs aan de hand van quick time events de slechteriken om zeep helpen. De eindbazen zijn ook een stukje pittiger dan we gewoon zijn en dat juichen we alleen maar toe.

Het grootste minpunt is echter de hoeveelheid content. TT Games springt wel erg karig om met levels en modes, waardoor het geheel eerder aanvoelt als een LEGO Light-product. De herspeelbaarheid is dan ook erg minimaal. Zo kan je bijvoorbeeld terugkeren om met Batmans laserstraal gouden blokken te laseren en zo nieuwe leveldelen te verkennen. Maar daar houdt het zowat op.

Bugfest 3000

Naar goede gewoonte serveren de makers ons ook de gebruikelijke dosis bugs en crashes. Meer dan eens moesten we de game herstarten omdat we compleet vastzaten in één of ander gebouw. En dat de felle kleurtjes en aanstekelijke deuntjes suggereren dat deze game vooral voor koters bedoeld is, vinden we ook misleidend. Net als Pokémon: Let’s Go voor de Nintendo Switch weigert deze game tekst en audio in het Nederlands te brengen. Waardoor je als je zevenjarige die niet veel Engels snapt hier heel wat moeite mee hebt.

Gelukkig voorzien de jongens van Traveller’s Tales net voldoende afwisseling om niet voortijdig af te haken. Wie het net als ons wat gehad met de LEGO-games, zal zich niet helemaal vervelen. Levels waarin je racet op de snelweg of helikopters vijzelen het spektakelgehalte op het juiste moment op. Net zoals die mini-games. LEGO Movie 2 The Game is niet fantastisch, niet oerslecht, maar ergens tussenin. Vermakelijk voor een dagje met de kids.

6.8
  • nieuwe tweaks
  • verbeterde combat