Rocket Arena

rocket arena

Met een full-priced multiplayershooter op de proppen komen in tijden van kosteloos knalvertier zoals Fortnite, Apex Legends en Hyper Scape? Een gewaagde zet van EA, vooral wanneer ook nog eens blijkt dat de game volgepropt is met microtransacties. Of Rocket Arena genoeg hype kan creëren om te overleven tussen de kosteloze concurrentie?

Super Smash Fortnite

Rocket Arena ziet eruit als een frivole 3v3 shooter. Het uitgangspunt is alles wat met raketten te maken heeft. Daarmee kan je tegenstanders afknallen, maar ook tegen muren opspringen en jezelf omhoog lanceren. Samen met twee andere spelers neem je het op tegen een ander driekoppig team en dat doe je niet op de traditionele ‘schiet en respawn’-manier. Vergelijk het eerder met hoe Smash Brothers het aanpakt: door elkaar met een Mega Blast van de map af te knallen. Rocket Arena is een samenraapsel van heel wat andere games: een vleugje Smash Bros, wat Overwatch en zelfs een beetje Rocket League. En dat terwijl het er allemaal erg Fortnite uitziet. Van die laatste neemt EA trouwens niet alleen het grafische over: de kosmetische geldklopperij met skins en battle passes steekt ook hier de kop op. Een dure aangelegenheid dus, dat het niet op gameplayvlak kan verzilveren.

0000054523

Ook Rocket League

Op vlak van characterdesign – niet onbelangrijk voor een hero shooter – laat Rocket Arena het afweten. Je kan kiezen uit tien verschillende personages, stuk voor stuk generische helden. Met uitzondering van piratendikzak Blastbeard die als enige zijn mannetje zou kunnen staan in een potje Overwatch. Je kan elk personage levellen en uitrusten met drie artifacts: perks die een impact hebben op de gameplay en je personage wat sneller maken of betere kanonnen geven. De vraag is echter of je dat überhaupt wilt doen, gezien de actie zo snel monotoon wordt.

Hetzelfde geldt helaas ook voor de verschillende gamemodes. Van een full-priced game verwacht je meer dan een viertal variaties op Team Deathmatch en een survivalmodus. Al moeten we toegeven dat we ons heel eventjes vermaakt hebben met Rocketball en Mega Rocket. Die eerste is zowat het antwoord van EA op Rocket League: je probeert met je raketten een bal in het doel van de tegenstander te krijgen. Bij Mega Rocket probeer je zo lang mogelijk bij een raket te staan, tot je ze kan claimen. Dolletjes, maar niet voor lang. Het ontbreken van ook maar enige strategie draagt enkel bij tot een hopeloos gevoel van eentonigheid.

1 rocket arena blastbeard

Dat de game cross play ondersteunt tussen consoles en pc is mooi meegenomen, maar welke vrienden ga je kunnen overtuigen om hier ook geld voor neer te leggen? Tijdens het reviewen waren de servers vrij leeg, waardoor het matchmaken lang duurde. Nog een reden waarom we vrezen dat Rocket Arena maar weinig kans maakt. Daarenboven zijn er best wel nog wat balance issues: sommige personages zijn een pak sneller of krachtiger, waardoor matches vaak oneerlijk aanvoelen. Dat we bijna een epilepsie-aanval kregen door de chaos en ontploffingen op het scherm, laten we dan nog buiten beschouwing. Rocket Arena voelt dan ook aan als een karige free-to-play shooter waar je de volle prijs moet voor betalen. Gezien ook de replay value nul is, vrezen we dat deze zooi snel stof zal happen.

5.9
  • coole visuele stijl
  • Blastbeard is awesome
  • veel microtransacties
  • karige content
  • balance issues
  • al snel monotoon en generisch

Een free-to-play shooter die niet gratis is en je bovendien overstelpt met microtransacties? Wij vrezen voor de overlevingskansen van deze Rocket Arena, zeker met zoveel beter én gratis multiplayergeweld op de markt.