Resident Evil 3

resi 3

De kans is groot dat je vorig jaar de remake van Resident Evil 2 hebt overleefd en nu een horrortrip verwacht die het nog beter doet. Hoewel deze Resident Evil 3 bij momenten weer hard toeslaat, moeten we grif toegeven: deze remake is meer actie dan horror en raakt ons daarom minder hard.

Sigourney Valentine

In dat opzicht is Capcom wel trouw gebleven aan het origineel. Zo’n 20 jaar geleden was Resident Evil 3: Nemesis ook minder survivalhorror dan zijn voorganger en meer gestoeld op actie. Minder puzzels, minder claustrofobische geschuifel en meer open gebieden in plaats van nauwe gangen vol strompelende enkelbijters. En vooral: meer zwaar geschut om de talrijke hersenvretende gedrochten naar de verdoemenis te knallen. Deze Resident Evil 3 is dan ook eerder een actiefilm uit de jaren ’90 waarbij de sporadische cheesy oneliner ongetwijfeld een glimlach op je gezicht zal toveren.

RE3 Jill vs Zombies

Anno 1999 maakten we de analogie met Alien-films en die gaat nog steeds op. Waar Resi 2 net als Alien een epische horrortrip is, lijkt Resi 3 meer op het actievervolg Aliens, inclusief assault rifles en vlammenwerpers. Hoofdpersonage Jill Valentine zet trouwens met verve een Sigourney Weaver neer. Ze is een weinig spraakzame badass die het tijdens haar vlucht uit Raccoon City opneemt tegen een gruwelijke gevaarte dat haar constant op de hielen zit.

De confrontaties met de immense Nemesis zijn spectaculair en best intimiderend in het begin. Maar we vinden ze een stuk minder dreigend dan die met Mister X uit Resident Evil 2. Wanneer de kogelvretende kolos verschijnt, gebeurt dat vaak tijdens sterk geregisseerde set pieces of scripted boss fights waarbij het onvoorspelbare plaatsmaakt voor het betere knalwerk. Bij momenten pittig, dat wel, maar de voormalige ondertitel grijpt je nooit echt bij de keel. Figuurlijk dan.

RESIDENT EVIL 3 REMAKE

Rake rechtse

En dat heeft naast de overvloed aan schiettuig en munitie, ook te maken met de extra beweeglijkheid. Zo kan je met Jill grijpende zombie-armen of gevaarlijke aanvallen van sterkere monsters ontwijken met een welgetimede dodge. In de scènes waarin je als Umbrella-huurling Carlos speelt, vertaalt die move zich zelfs naar een loeier van een rechtervuist, waarna de ontvangende partij even sterretjes ziet. Best handig om even op adem te komen, maar in nauwe ruimtes zorgt die extra beweeglijkheid ook vaak voor een onoverzichtelijk dansspel waarbij de camera al eens door vijand of muur durft te verdwijnen. En wanneer je tegenover zo’n irritante knoert van een Hunter-zombiekikker staat – die je met één slag doodt als hij te dichtbij komt – kunnen de frustraties daardoor al eens oplopen.

Maar goed, wanneer de makers de suspense opdrijven, je een jump scare van formaat serveren of een onmogelijk aantal zombies op je afsturen, dan schittert Resident Evil 3 wederom. De momenten waarop je de controle lijkt te verliezen en met bonzend hart lijf en ledematen probeert te verdedigen, voeren je even terug naar het verre verleden waarbij we toch even de PS1 uitzetten omdat de stress ons te veel werd. Resident Evil pur sang dus. Al kan je die echt verlammende horrormomenten op één hand tellen. Resident Evil 3 is immers niet de langste van de klas.

Resident Evil 3 1

Een dagje volstaat

In vergelijking met zijn voorganger moet je hier minder backtracken, meer knallen en dat aan een tempo dat aanzienlijk hoger ligt dan bij zijn voorganger. Zelfs met wat lichte backtracking erbij, hadden wij maar twee korte speelsessies nodig om ons een weg door Raccoon City te knallen. Wat neerkomt op een kleine 9 uur. Op zich ruimschoots voldoende als je weet dat het origineel maar half zo lang duurde, maar in vergelijking met hedendaagse games niet bijster lang. Dat terwijl je er even veel centen moet voor betalen.

Misschien daarom dat Capcom dit keer ook een multiplayer voorziet. Qua verhaal staat Resistance volledig los van wat Jill en Carlos is overkomen. Met een team van vier spelers word je in een escape room gedropt waarbij een vijfde allesziende speler valstrikken neerpoot en zombies doet verschijnen. Hoewel we de multiplayer nog uitgebreid moeten testen, is het nu al duidelijk dat communicatie essentieel is om te overleven. En dan lijkt het samenspelen met wildvreemden ons niet de beste manier. Mocht Resistance ons écht verrassen, dan laten we het weten.

8.1
  • alweer een geslaagde remake
  • Jill is een badass