Resident Evil 0

Na de ijzersterke remake van deel 2 is Resident Evil terug hotter dan ooit. Het perfecte moment om terug in de reeks te duiken en dat kan nu met de HD-remasters van Resident Evil, Resident Evil 4 en Resident Evil 0 op de Switch. Die laatste is misschien wel de minst bekende van het trio. Terecht?

Zero voor originaliteit

Voor wie de wenkbrauwen fronst: Resident Evil 0 is een prequel die de aanloop naar de gebeurtenissen in Raccoon City schetst. Als groentje Rebecca Chambers ga je samen met het S.T.A.R.S. Bravo-team de geheimzinnige moorden onderzoeken in de bossen rond Raccoon City. Je helikopter stort neer en je bent gedwongen om een kijkje te gaan nemen in een trein die op de sporen vlakbij staat. Meteen ook de plek waar de ontsnapte moordenaar Billy Coen gespot werd. En daar begint de echte nachtmerrie. Klinkt bekend, niet?

Resident Evil 0 is ondertussen al bijna 20 jaar oud en dat merk je meteen. Heel wat nostalgische gameplayelementen voelen plots ouderwets aan. Die lange laadtijden bijvoorbeeld telkens je een deur opent. Of het vaste camerastandpunt in elke kamer, waarmee Capcom vanaf Resident Evil 4 gelukkig komaf maakte. Nog hemeltergender: het saven met ink ribbons. Zijn die op, dan kan je niet saven. Word je dan in de nek gebeten door een zombie? Dan is het weer even terug naar af. En dat zijn we niet meer gewoon.

Bovendien doet deze Switch-port geen enkele moeite om iets extra toe te voegen om zijn hogere prijs ten opzichte van de PS4- en Xbox-versie te verantwoorden. Geen motion controls, geen enkele platformspecifieke extra’s. Al moet het gezegd: dat je deze klassieker on the go kan spelen, plus het feit dat de gedateerde graphics in handheldmodus minder opvallen, maakt van deze Switch-port meteen ook de meest aan te raden versie.

Tand des tijds

Mochten we hierboven een verkeerde indruk geven: ook al voelen bepaalde elementen erg ouderwets, de klassieke gameplay en het huiveringwekkende sfeertje hebben de tand des tijds wél vrij goed doorstaan. Deze Zero was misschien niet zo vernieuwend als Resident Evil 4, toch werkt de combinatie van puzzelen en survival horror aanstekelijk. Dat eerste deel in de trein? Da’s zowat even huiveringwekkend als de mansion uit deel 1 of de politiekazerne uit deel 2.

Je kan de game na de eerste playthrough trouwens ook doorlopen in Wesker Mode, waardoor je in plaats van met luitenant Billy Coen aan de slag gaat met de slechterik uit de serie. En hij is gebaseerd op Resident Evil 5, waardoor hij een aantal enhancements (dank je, T-virus!) kan gebruiken. Denk Shadow Dash en Death Stare, voor wie deel 5 ooit speelde. Cool, en samen met de files met achtergrondinfo over bekende personages uit de reeks een welgekomen toevoeging voor fans van de serie.

7.0
  • klassieke RE-gameplay
  • duistere sfeer
  • treinlevel blijft vet
  • voelt bij momenten te retro
  • vele laadschermen en laadtijden
  • vaste camerastandpunten

Resident Evil 0 op de Switch is de duurste versie van allemaal, maar meteen ook de leukste om deze vergeten klassieker te proberen. Al moet je wel soms je hersenen twintig jaar terugdraaien. En da's niet altijd even makkelijk.