fbpx

RAGE 2

Hoeveel op Mad Max-geïnspireerde explosieve post-apocalyptische tripjes hebben we de afgelopen jaren al achter de kiezen gehad? Shooters – al dan niet in een oversized woestijn – waarin je een leger doorgaans snuivende gekken aan gort moet knallen? Met Rage 2 beloofde de veteranen van id Software echter de meest over-the-top openwereldshooter van het jaar af te leveren. In die opzet slagen ze niet helemaal.

Knaller-de-knal

Maar laten we beginnen met het goede. Of beter: het fantastische. En dat is de combat. Id Software zijn de Texanen die met Wolfenstein 3D en Doom de first-person shooter uitvonden en dat merk je. De guns zijn verdomd bevredigend, de shootouts intens en bruut en door je suit te upgraden unlock je steeds meer geschiftere krachten die de vuurgevechten in van de pot gerukte anime battles veranderen. Let op, je kan de klus ook klaren met je ordinaire assault rifle en shotgun, maar die crazy abilities zorgen voor de saus op de steak. Double jump, dash en dan boven een stelletje woenstijnnozems een daverende ground pound uitvoeren? Om vervolgens een snelle 180 te maken en die ene nozem die nog overeind bleef te onthoofden met je wingstick? Het voelt fantastisch, even heerlijk en bevredigend als Doom.


Kort en kaal

Voor sommige shooterfans zal die uitmuntende combat voldoende reden zijn om Rage 2 in huis te halen. Maar wie meer verwacht, moeten we teleurstellen. Op zowat alle andere vlakken schiet dit knalfestijn te kort. Neem nu het verhaal. Oppervlakkig, voorspelbaar en eendimensionaal, we hadden niet anders verwacht. Maar dat de verhaalcampagne ook zo kort zou worden? Dat vinden we erg kut. Als Walker, de laatste Ranger (m/v) van de planeet, ga jij op zoek naar General Cross, de slechterik van dienst die jouw thuisbasis platwalste. Dat die halfmechanische kloothommel aan het hoofd staat van een leger gemuteerde schietschijven is voldoende reden om alles op weg naar de villain kapot te knallen. En die weg is niet lang. Wij klaarden de klus in iets meer dan 10 uur. Eens je jouw drie bondgenoten voor ‘Project Dagger’ hebt gelokaliseerd ben je al over de helft. Voor je het goed beseft wordt je plotsklaps naar het middelmatige eindgevecht gezapt en rollen de credits over het scherm. Gelukkig is dit een openwereldgame tjokvol zijmissies. Toch?

Doom XL

Rage 2 schiet als een gek uit de startblokken en dropt je in een ogenschijnlijke weidse wereld tjokvol activiteiten. Maar al snel merk je dat de openwereldformule er eentje van copy-paste is. Naast de verhaalmissies zorgen id Software én co-ontwikkelaar Avalanche Studio (bekend van de Just Cause-reeks) vooral voor een gebrek aan zijmissies. Oké, je kan kampen van Bandits of mutantennesten gaan uitroeien of de vele oversized laserkanonnen van the Authority kapot knallen (voldoende dekking zoeken volstaat), maar ondanks de hevige actie, voelt de wereld bijzonder leeg aan. De makers sporen je nooit echt aan tot ontdekken en da’s zonde. Wij zetten onze speurneus enkel op om de verschillende Arks op te sporen om zo de bijhorende abilities voor je pak te ontgrendelen. Maar enkel omdat het van moeten was.

Chop chopper

En de actie op wielen dan? Zelfs indien jouw buggy lekker over de zanderige bochten te manoeuvreren was, dan nog zijn de ritten na enkele road battles zo eentonig als de pest. Gelukkig gooien de makers je na een tijdje een helikopter voor de voeten. Zo kan je niet alleen de saaie ritten overslaan, maar ook een volledig onontdekt gebied overslaan om zo sneller tot aan de volgende verhaalmissies te geraken. Wat alles zegt over die dynamische openwereldaanpak die Rage 2 beloofde. Het lijkt alsof id Software eigenlijk een rechtlijnige shooter zoals Doom in de steigers had staan, maar het tegen beter weten in toch een open wereld heeft gegoten. Sterker nog, waren ze bij hun origineel plan gebleven en de verhaalmissies gewoon in een klassieke game geserveerd met meer aandacht voor het verhaal en introductie van de vette powers, dan kon Rage 2 wel eens de shooter van het jaar zijn.

7.1
  • vette gun fights
  • geschifte power-ups
  • chaos en verderf
  • lege open wereld
  • erg kort verhaal
  • karige vehicle combat

BESLUIT

Rage 2 serveert ontzettend vette gunplay, maar helaas ook een veel te kort verhaal en een veel te lege wereld. Enkel kopen als je meer shooterfan bent dan ontdekkingsreiziger.

Een reactie achterlaten