Pokémon Sword & Shield

Er is al heel wat geschreven én geschreeuwd rond deze Pokémon Sword & Shield. Vooral toen het nieuws lekte dat deze games géén toegang zouden geven tot de National Pokédex. Vrij vertaald: je kan niet langer alle +800 Pokémon meer verzamelen. Niet in de game, niet via trading met andere spelers en niet door ze te importeren uit oudere games. Voor sommige hardcore Pokémonfans voldoende reden om Sword & Shield nog voor release neer te sabelen. Onterecht vinden wij. Want genoeg om hier wel hyped voor te zijn: niet alleen is dit de eerste volwaardige Pokémontitel die verschijnt voor een thuisconsole, bovendien grijpen de makers terug naar de klassieke opbouw van Pokémon Leagues en Gym Leaders. Wat we na de uitspatting van Sun & Moon wel kunnen appreciëren.

Pokémon Go (West)

De game start veelbelovend met de zoveelste jonge held die letterlijk het bos in gestuurd wordt om het tot ultieme Pokémon Trainer te schoppen. De drie nieuwe starters zijn allen fantastisch, en de nieuwe landelijke omgeving geïnspireerd op het Engelse platteland springt in het oog. Ziet er goed uit en ontwikkelaar Game Freak brengt ook best wat nieuws aan tafel. De battles bijvoorbeeld, toch wel de focus van elke Pokémongame, voelden nooit eerder zo gebruiksvriendelijk aan. En dankzij het Dynamax-systeem zien de gevechten er spectaculairder uit dan tevoren, met enorme versies van bestaande Pokémon die ook nog eens superkrachtige moves over je scherm doen spatten. Spektakel ten top.

Nog een opsteker: dankzij de steeds uniekere combinaties van elementen bij Pokémon, is het samenstellen van je perfect team extra uitdagend. De tijden waarin je gewoon één Pokémon van de zes meest voorkomende types in je team stak, zijn intussen lang vervlogen. Wie geen rekening houdt met Steel, Fairy of Dark types, zal snel moeten leren variëren. De enige, ietwat vreemde uitzondering zijn de gevechten tegen de Gym Leaders, die we net iets te eenzijdig en gemakkelijk vinden. De spektakelwaarde van die Gym Battles, steeds voorafgegaan door een puzzelmissie, maakt gelukkig veel goed.

Wildseizoen

Mogelijk de grootste toevoeging aan de reeks, is de zogenaamde Wild Area. Je mag dit zien als de eerste poging van Game Freak om een open wereld toe te voegen aan de reeks. Je krijgt verrassend snel toegang tot dit stukje ongerepte natuur, en de eerste indruk is overweldigend. De zone strekt zo ver het oog kan zien en wordt bevolkt door allerlei soorten Pokémon. De nieuwe Pokémon zoals Sirfetch’d, Polteageist en Wooloo zijn welgekomen toevoegingen. En dan zijn er nog enkele exemplaren van een (veel) hoger niveau dan je eigen team.

Kleine frustratie: het aantal Gym Badges dat je behaald hebt, bepaalt nu tot welk level Pokémon je al kan vangen. Dus die level 25 Onyx die je zo goed als meteen tegen het lijf loopt? Daarvoor moet je geduld uitoefenen tot de game je toelaat om hem aan jouw team toe te voegen. Verder biedt de Wild Area een enorme diversiteit, inclusief wisselende weerstypes die invloed hebben op de battles. We hebben er uren rondgedwaald op jacht naar exotische Pokémon. Kortom: écht een geslaagde toevoeging aan de Pokémonformule.

Dynamaxing

In de Wild Area kan je ook Dynamax gevechten opzoeken. Dit zijn battles tegen de eerder vermelde supersized versies van de Pokémon, die je met drie andere spelers moet aangaan. Wie online speelt, kan hiervoor beroep doen op bestaande spelers, in andere gevallen genereert de game drie AI-kompanen. Wie zijn Pokémonbattles het liefst met extra actie heeft, wordt hier op de wenken bediend.

De Wild Area bevat zelf nauwelijks winkels of andere Pokémon Trainers, maar je kan wel gebruik maken van de nieuwe Camping optie. Hiermee kan je een minimale interactie aangaan met je Pokémonteam en hen voeden met een gigantisch aanbod aan curries. Zo maak je de band met je team sterker, en genees je op de koop toe wat HP, waardoor je weer iets langer op verkenningstocht in de Wild Area kan gaan. Best goed gevonden en met de toevoeging van de Wild Area is ontwikkelaar GameFreak écht op de goede weg.

Lange weg

Pokémon is een geslaagd avontuur, maar we moeten ook bekennen: op verschillende vlakken had dit beter gekund. Na tientallen uren met Sword & Shield blijf je – ondanks de vernieuwingen – toch op onze honger zitten. En dat komt omdat de overstap van handheld naar consolegame de ontwikkelaar duidelijk parten heeft gespeeld. Waar je in het begin overdonderd wordt door de fantastische setting en de battles vol actie, kom je na enkele uurtjes tot het besef dat de makers ook een gebrek aan diepgang proberen te verhullen.

Onze grootste ergernis: de wereld van Pokémon Sword & Shield voelt te leeg en levenloos aan. Misschien zijn we de laatste jaren verwend door andere Japanse RPG’s als Ni No Kuni, Persona 5 en Dragon Quest XI? Want hoe levendig en interactief die virtuele werelden waren, zo kaal en stug is die van Sword & Shield. Dialogen zijn spaarzaam, de meeste steden hebben slechts enkele gebouwen die je kan betreden en ook de verhaallijn is oppervlakkig. En dat hadden we niet verwacht van de allereerste thuisconsole-Pokémon.

Pokémon Old versus New

Bovendien merk je dat ontwikkelaar Game Freak heeft geworsteld met designbeslissingen en constant probeert te schipperen tussen oud en nieuw. Enerzijds willen ze terug naar de tijd van een meer rechtlijnig avontuur met thematische Gym Leaders, maar tegelijk introduceren ze de experimentele Wild Area die de reeks richting openwereldgame stuwt. Alsof de makers zelf niet goed wisten hoe ver ze konden gaan en gewoon aftoetsen wat wel en niet werkt bij de achterban. Game Freak heeft nog een lange weg af te leggen vooraleer het de Pokémonformule voor thuisconsoles op punt heeft, zeker als je merkt dat de fanbase nu al erg verdeeld is over sommige issues.

Ben je een casual Pokémonfan? Vergeet ons gezeur, want met Pokémon Sword of Shield haal je een zeer degelijke Pokémontitel in huis die je gemakkelijk 40 uren bezig houdt. Ben je echter een Pokémonveteraan van het eerste uur? Dan kan deze game niet tippen aan eerdere hoogtepunten uit de reeks. Pokémon neemt best enkele stappen in de goede richting, maar had dat al veel langer moeten doen. En we willen de makers ook waarschuwen: de gameserie zal het steeds lastiger krijgen om te wedijveren met andere Japanse RPG’s. De denkoefening die Game Freak nu maakt, werd jaren geleden al gemaakt door topontwikkelaars als Atlus, Falcom en Square Enix. In vergelijking met hun prestaties, heeft Game Freak nog heel wat werk voor de boeg…

8.0
  • geweldige nieuwe Pokémon
  • vette battles met veel afwisseling