MotoGP 19

Onspeelbaar! Dat concludeerden we na onze eerste speelsessie. De rijders en hun supersnelle tweewieler deden ons denken aan kleien stop-motionfiguurtjes. Niets bewoog vloeiend. De volgende dag probeer je het opnieuw. Je geraakt gewend aan de ontgoochelende 30 frames per seconde (op console). Je past jouw inputs aan de vernieuwde physics aan. Plots merk je dat de bewegelijke Suzuki helemaal anders rijdt dan de over iedere hobbel wild bokkende Honda. Een primeur voor deze reeks, dat per moto specifieke weggedrag. Na een tijdje waardeerden we zelfs de langere en dus realistische remafstanden.

Gepersonaliseerd gat

Toch blijven we na een goeie week met MotoGP 19 sukkelen met die ene ziekte die alle motoren met elkaar delen: epilepsie. Of het nu Valentino Rossi’s Yamaha M1 of de Moto3 KTM van Aaron Canet is, allemaal hebben ze de vervelende neiging om in de bocht te vallen. In het echte leven wil een motorfiets altijd rechtop blijven en moet je eraan sleuren om hem zijwaarts te laten overhellen. In MotoGP 19 leef je in een parallel universum waarin je net het omgekeerde doet. Daar moet je alles op alles zetten om jouw machine overeind te zetten. Het is een heel vervelend kenmerk, maar meteen ook het enige waarin we ons in MotoGP 19 echt aan stoorden.

De nieuwigheid die onze aandacht met voorsprong het grootste aantal uren bezighield, is de graphical editor. Daarin kan je jouw eigen helm, racenummer en butt patch ontwerpen. De editor heeft veel weg van de standaard die Microsoft met Forza introduceerde, al is die editor nog net iets uitgebreider en gebruiksvriendelijker. Toch kan je ook in MotoGP 19 mooie dingen creëren. Het schept bovendien een diepere band met jouw eigen rijder, als die geen generieke uitrusting moet dragen. Niet getreurd als je er zelf niets van bakt, trouwens, want je kan andermans creaties downloaden.

Banden, banden, banden

Het marketingteam van Milestone hamerde fel op de neural AI, een term die ze gebruiken om hun op machine learning gebaseerde artificiële intelligentie te omschrijven. We moeten toegeven dat de computergestuurde piloten geanimeerder zijn. Ze missen nu en dan een rempunt en ze rijden niet meer in een treintje op de ideale lijn. Toch staat de AI niet op hetzelfde niveau als die van enkele racesims op vier wielen, zoals de pientere tegenstand in rFactor 2. Daarvoor realiseert de CPU zich nog altijd te weinig waar jij en andere personen op het circuit zich bevinden, met vermijdbare accidenten tot gevolg.

Ooit al eens een interview gehoord met een MotoGP-rijder vlak nadat hij van zijn moto stapt? Hij zal altijd spreken over banden, banden, banden. In MotoGP 19 speelt bandenslijtage eindelijk een grote rol. Bovendien heeft ook de AI er voor het eerst ook mee te maken. In een raceweekend krijg je een beperkte set banden en daar moet je het mee doen. Je zal dus banden moeten sparen tijdens de verschillende sessies om jouw race niet te hypothekeren. Kleine kanttekening: die bandenstrategie steekt vooral zijn kop op als je geen sessies skipt en gaat voor de Pro Career die we kennen van Milestone sinds MXGP Pro. In andere formules spelen banden een minder uitgesproken rol.

Comeback

MotoGP 18 was door de overstap naar de Unreal Engine een afgeslankte editie. MotoGP 19 brengt oude favorieten zoals de historical challenges terug en introduceert enkele extra’s met de editor, de Moto E en een Pro Career. Zelfs de online lobbies maken een langverwachte terugkeer. Helaas kunnen ze niet voorkomen dat multiplayer in MotoGP 19 nog altijd geen hoogvlieger is. Met MotoGP 19 laat Milestone niettemin zien dat ze zich het voorbije jaar dubbelplooiden. Daarom maakten deze keer veel vooruitgang. Het levert een heel verdienstelijke racegame op.

7.9
  • eindelijk een grafische editor
  • introductie van bandenstrategie
  • niet alle motoren zijn gelijk
  • zwakke multiplayer
  • neural AI overtuigt niet
  • epileptisch weggedrag

In MotoGP 19 valt er meer te beleven dan ooit, dankzij de comeback van oude en introductie van nieuwe features. Als ze de scherpe kantjes er tegen volgend jaar afvijlen, dan mag deze naast toppers uit het racegenre plaatsnemen.