Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

Flashback naar de gouwe arcadetijden, toen we nog jong en aantrekkelijk waren en we onze games het liefst volgepakt hadden met superhelden. Team Ninja laat ons die topdagen herbeleven met deze Switch-exclusive vol old school actie. Dungeon crawlen met een legertje superhelden? We zijn er helemaal klaar voor.

Marvel gaat terug in de tijd

Al van bij het opstarten voelt de game aan als een ode aan het Marvel-universum. Oké, het ziet er wat gedateerd uit, maar het karakter spat van het scherm. Alsof je een interactieve strip aan het spelen bent. Valt ook meteen op: het sterke stemmenwerk. Het lijkt vaak alsof de stemmen ingesproken zijn door de acteurs van het witte doek.

Het opzet is simpel: stel een team van superhelden samen om (nog maar eens) achter die Infinity Stones aan te gaan. Knok je een weg doorheen hordes tegenstanders en bosses en probeer het overzicht te houden in de hectische actie op het scherm. De moeilijker vijanden hebben naast een gezondheismeter een purperen lijntje dat hun shield voorstelt en dat kan je drainen om echte schade te gaan doen. Samen met je drie strijdmakkers kan je ook een synergy link uitvoeren en special of extreme attacks uitvoeren. Best leuk, maar niets wat we nooit eerder gezien hebben.

Samen op de gamebank

Op gameplayvlak is Ultimate Alliance 3 best basic. En als je solo speelt wordt het dungeon crawlen doorheen de tien levels snel eentonig. Gelukkig kan je ook in samen op de sofa in coop spelen en die optie zorgt voor de meeste fun. Zeker dankzij de vele knipogen naar alles wat in het Marvel-universum gebeurt. The Black Order is een product van zijn tijd en de verwijzingen naar de films en de Netflix-series hielden ons gaande. Daredevil die zegt ‘I do my best fighting in hallways’? Vonden wij best geslaagd.

De enige pretbederver is de camera, die zich bij momenten erg vreemd gedraagt en je de andere richting laat uitkijken wanneer vijanden komen binnengestormd. Ook de intelligentie van je computergestuurde compadres (als je solo speelt) is soms tenenkrullend laag. De puzzels die je op je weg tegenkomt, lijken recht uit een LEGO-game geplukt en mochten voor ons wat pittiger gemaakt zijn. Ook al trachten hordes baddies je van je doel af te brengen.

Pimpen die helden!

Ultimate Alliance 3 is best vermakelijk, maar het kon allemaal wat meer oempf gebruiken. Je favoriete superheld via zijn skill tree uplevelen en je ideale team samenstellen voor de klus, kan best . Een vliegende held ontwijkt bijvoorbeeld makkelijker en bij bepaalde bosses komt dat wel van pas. Bovendien krijg je ook stat bonusses als je je team op een bepaalde manier samenstelt, dus het uitzoeken van de beste combinaties loont de moeite. Al hebben we het allemaal al eens eerder gezien. Ach, gewoon drie vrienden uitnodigen en lekker old school op de sofa brawlen en crawlen alsof het 1999 is en je nog nooit van Thanos en die bloody Infinity Stones had gehoord. Niets mis mee toch?

7.5
  • uitstekende fan service
  • old school knokactie
  • stemmenwerk
  • vervelende camera
  • eentonig
  • soms erg chaotisch

Ultimate Alliance 3 speelt op veilig: lekkere solide old school actie, maar verrassingen hoef je hier niet te verwachten. Petje af wel voor de uitstekende fan service, al hadden wij liever wat meer afwisseling in de gameplay gezien.