fbpx

Review Legend of Heroes: Trails of Cold Steel IV

trails of cold steel

Phew, we zijn er geraakt en dat is een klein mirakel. Voor wie de reeks niet kent: een Cold Steel-game neemt gemakkelijk zo’n 80-120 uur in beslag, waarna je eigenlijk nog maar een fractie van de volledige verhaallijn hebt gezien. Voor wie de reeks wel kent: de sloten instantkoffie en gemiste slaap, waren het helemaal waard!

The Legend of Heroes Trails of Cold Steel III

Cold steel what?

Cold Steel is maar een klein onderdeel van de Legend of Heroes-serie. In Europa verscheen eerder de Trails in the Sky-verhaallijn, die we ook van harte kunnen aanraden. Maar de focus ligt op het vierde deel van de Trails of Cold Steel plotlijn. Dit sluitstuk van de Trails of Cold Steel-saga komt er vijf jaar nadat de eerste game in Europa verscheen voor de helaas ter ziele gegane PlayStation Vita.


We gaan zo goed als niks verklappen over de verhaallijn van deze game en zijn voorgangers, maar moeten toch even een stand van zaken schetsen. Het einde van Cold Steel III was op zijn zachtst gezegd dramatisch. De helden die je al de hele, of zelfs meerdere games bestuurde werden plots geconfronteerd met een alliantie van kwaadaardigheid die veel te machtig bleek te zijn. De situatie van Rean Schwarzer en zijn Class VII aan het einde van Cold Steel III kan je ongeveer vergelijken met die van The Empire Strikes Back.

Net als Luke, Solo en Chewie moeten deze helden hun wonden likken nadat de vijand zijn slagkracht getoond heeft. Daar waar Cold Steel III zich vaak tergend traag richting het volgende grote moment sleepte, zorgen de plotwendingen aan het einde ervoor dat deeltje 4 hier met een duidelijk focus start. Wat er nog overschiet van Class VII en hun bondgenoten, hergroepeert zich in het magische heksendorp Eryn en begint een plan uit te dokteren om verzet te bieden aan de internationale catastrofe die zich aan het ontplooien is. Wat volgt is de typische Cold Steel-formule, maar met enkele welgekomen elementen die deze game een stuk gestroomlijnder maken.

review cold steel

Rean rijmt

Dat komt deels omdat je groepje helden en randpersonages dit keer aanvankelijk kleiner is, waardoor er meer tijd is om het verhaal en de personages te laten ademen. Class VII heeft een duidelijk doel: het terugvinden van de vrienden en klasgenoten die spoorloos zijn na de gebeurtenissen uit Cold Steel III. Wie de reeks kent, snapt meteen dat dit hetzelfde uitgangspunt is als het begin van Cold Steel II, toen Rean plots afgezonderd was van al zijn bondgenoten en zijn weg terug moest zien te vinden.

De knipogen naar alle vorige games lijken te bevestigen dat ontwikkelaar Nihon Falcom zeer bewust een cyclische echo in het verhaal heeft gestoken, waardoor bepaalde thema’s en gebeurtenissen zich lijken te herhalen. Opnieuw zijn er twee grote obstakels waarmee Class VII, en de hele regio Erebonia, kampt. Enerzijds de politieke achtergrond waarbij een oorlog tussen Erebonia en Calvard onvermijdelijk lijkt, en anderzijds de bovennatuurlijke elementen zoals een eeuwenoude vloek die over Erebonia waart, en die ervoor zorgt dat mensen met macht vaak de verkeerde, catastrofale beslissingen nemen. In onze niet-fictieve wereld lijken daar geen occulte vloeken voor nodig te zijn, maar in Trails of Cold Steel dus wel.

review cold steel 2

Soldats en Knights

De eigenlijke gameplay van Cold Steel IV verschilt niet zoveel van zijn voorgangers. Voor de leken: typische turn based gevechten waar het JRPG genre voor bekendstaat. Belangrijk om weten is dat de game een pak strakker beteugeld wordt door de verhaallijn dan in de vorige versies. Er zijn minder afleidende zijmissies en dialogen mogelijk, waardoor het tempo van de game flink de hoogte in gestuwd wordt. Behalve de vaak goed geschreven dialogen, blijven de battles het hoogtepunt van de reeks.

Elk personage kan je naar believen aanpassen qua accessoires, magische spreuken en Crafts, waardoor je grotendeels zelf je eigen speelstijl kan samenstellen. Battles gaan snel en furieus, maar worden op tijd en stond afgewisseld met zwaardere boss fights en gevechten tussen Soldats en Knights. Dat zijn mechs met menselijke piloten, waarbij de Soldats puur technologisch zijn en de Knights ook nog een magisch kantje hebben. Dit type gevechten is iets trager en helaas ook saaier dan de rest, en de verhaallijn in dit laatste deel zorgt ervoor dat er net meer en meer van die mechbattles plaatsvinden dan anders. Een kleine smet op het blazoen van deze game.

review cold steel 3

Vrij van spoilers en zonden

Hebben we meer problemen mee: de plot verweeft heel wat elementen uit de oude games tot een complex geheel. Extra pijnlijk aangezien sommige van die games zelfs nooit het Westen bereikt hebben. Een heleboel verwijzingen en losse plotlijnen zullen daardoor hun doel missen voor een groot deel van de Europese spelers. Maar goed, we zijn alvast dankbaar met het hogere verhaaltempo én naar het einde toe weet ontwikkelaar Nihon Falcom zelfs een een bevredigende verhaalclimax te serveren.

Cold Steel IV oogt ook een pak scherper en mooier dan de rest van de reeks. Nochtans draait dit finale deel op dezelfde grafische engine, maar toch merkten we op dat er een aantal artistieke keuzes waren om met name de omgevingen, interieurs en steden er beter te laten uitzien. Tot slot zijn ook de soundtrack en het stemmenwerk opnieuw van zeer hoge kwaliteit, zoals we stilaan gewend zijn van Falcom.

Dit vierde deel is de kers op de taart van een RPG-reeks die zich reeds meermaals bewezen heeft en eigenlijk enkel nog een massa nieuws fans nodig heeft om de Final Fantasies, Dragon Quests en Persona’s van deze wereld naar de kroon te steken. Het is een game die je doet beseffen dat er nog steeds ontwikkelaars zijn die erin slagen coherente werelden, boeiende personages en knappe vormgeving te combineren tot een moderne klassieker die het verdient massaal gespeeld te worden.

Wie zin heeft om de vier games in de serie te spelen: momenteel zijn ze allemaal beschikbaar op PS4, binnenkort ook op pc. De Switch moet het voorlopig enkel met deeltje 3 doen, met deel 4 in aantocht ergens in 2021. Om écht de volledige verhaallijn te spelen, zal je dus ofwel alle games op PS4 moeten spelen, of je aandacht over meerdere platformen verspreiden.

8.8
  • schitterende climax
  • mooiste game in de reeks
  • strak geregisseerd
  • sublieme soundtrack
  • eentonige knight battles
  • verhaallijn soms te warrig

BESLUIT

Deze game spelen zonder minstens deeltje 3 afgewerkt te hebben, is wellicht geen aanrader. Maar voor wie de reeks reeds jaren volgt, of bereid is de hele sage te ondernemen, is dit het (bijna) perfecte einde. Aanrader!

Een reactie achterlaten