Huntdown

huntdown

Geen idee wanneer jij opgegroeid bent, maar de periode eind jaren ’80, begin jaren ’90: die was cool. Soms herbeleven we dat warme gevoel nog eens. Met elk nieuw seizoen van Stranger Things bijvoorbeeld. Maar even goed met deze Huntdown, een sidescroller die er lekker retro uitziet en doorspekt is met referenties naar de eighties.

Excuse me, coming through!

Of we niet even een pauze konden gebruiken van al dat gesidescroll, na de recent verschenen beat ‘em up Streets of Rage 4? Integendeel. Meer van dat! Al moeten we meteen waarschuwen: Huntdown is niet zoals Streets of Rage 4. Dit is namelijk een retrofuturistische en behoorlijk over-the-top actiegame, waarin je als huurmoordenaar allerlei bendes die horizontaal je weg kruisen, moet neermaaien met licht tot zeer zwaar geschut. Eerder Contra dus.

Huntdown ziet eruit als een rasechte 16-bit SNES-game. Zij het allemaal vloeiender en gedetailleerder. Niet dat je vaak de tijd krijgt om de vele handgetekende details van de pixelart op te merken. Daarvoor gaat het er te hectisch aan toe en moet je regelmatig alle zeilen bijzetten om het volgende checkpoint te halen. Huntdown is best pittig en dan moet de échte uitdaging nog komen: je eerste boss fight. Heb je veel moeite moeten doen om hem over je knie te leggen? Slecht nieuws voor je duimen: er volgen er nog 19. Yikes!

large 1

Like a boss

Die baasgevechten zijn wat ons betreft dé hoogtepunten van deze arcadeshooter. Van een op hol geslagen Elvis look-a-like die jou een kopje kleiner wil slaan met zijn gitaar, tot geflipte worstelaars, hockeyspelers en samoeraizussen: stuk voor stuk zijn niet alleen de looks van de slechteriken origineel, maar ook de manier waarop je ze moet bestrijden.

Elk gevecht op het einde van een level vereist een bepaalde tactiek, die je leert zodra je de patronen van de baas doorhebt. En tussen al dat geknal door vuren de personages ook nog eens geestige oneliners af die weggeplukt zijn uit de eighties popcultuur. Tip: gebruik een goeie headset, want de geweldige soundtrack en dito geluidseffecten verdienen het helemaal.

Huntdown Review screenshot 3

Make them jelly

Je mag in Huntdown wel een getrainde huurmoordenaar zijn, hulp is altijd welgekomen. En die is er in de vorm van een tweede speler via lokale co-op. Geen online co-op dus en dan vinden we extra jammer in deze lockdowntijden. In totaal zijn er drie  personages om uit te kiezen, maar dat heeft net als vroeger geen echte impact op de gameplay.

Echt veel negatieve zaken hebben we uiteindelijk niet te vertellen over deze Huntdown. Het kan soms frustrerend worden, dat wel. En erg vernieuwend is het allemaal niet. Maar who cares? Mocht er vroeger zo’n game geweest zijn, dan hadden we hem kapot gespeeld. Net zoals we nu gedaan hebben. Sterk debuut van de Zweedse indieontwikkelaar Easy Trigger Games.

8.0
  • strakke gameplay
  • vette soundtrack
  • grappige oneliners
  • geweldige boss fights
  • soms té pittig
  • geen online co-op

Huntdown is een korte, maar krachtige 16-bit-ervaring die knalt langs alle kanten. Vereist vingervlugge reflexen en een liefde voor retrogames. Heb je beiden? Dan mag je deze game niet onder je radar laten vliegen.