Horizon Zero Dawn: nog indrukwekkender op pc

Horizon Zero Dawn review

Het lijkt erop dat exclusives een ding van het verleden worden. Xbox is er al van afgestapt en ook Sony ziet steeds meer heil in de aanpak. Na Death Stranding brengt Sony de voormalige PS4 exclusive Horizon Zero Dawn naar pc. De titel was al een fantastisch scifi-avontuur en alle nieuwigheden op pc maken de ervaring nóg indrukwekkender.

HZD3

Grafische opsmuk

Toegegeven, de nieuwe opties beperken zich tot de grafische afdeling, maar alleen al voor de hogere framerate is deze pc-versie absoluut de moeite. Op high-end toestellen draait de game moeiteloos aan 80-120 fps in een 4K-resolutie. Enige nadeel is dat je effectief een top-tier pc in huis moet hebben om de game aan die instellingen te kunnen spelen. Vooral als je ook HDR inschakelt.

Voor gamers die dat geluk niet hebben en toch alles uit de framerate willen halen, heeft ontwikkelaar Guerrilla Games een handige functie geïmplementeerd. Adaptive Performance FPS houdt de framerate stabiel door de resolutie aan te passen in functie van de ingestelde FPS-drempel. Dat maakt  het beeld wat minder scherp, maar de actie blijft altijd even vloeiend. En dat geeft je een voordeel tijdens de meest hectische gevechten.

Hoe zit het dan met de overige instellingen? Eerlijk, zelfs op de lage setting ziet Horizon Zero Dawn er strak uit. De graphics zijn in dat geval net iets minder scherp dan op PS4 Pro, maar het levert nog steeds indrukwekkende taferelen op. Zet je hem op Ultra, dan zal je ongetwijfeld een kwijldoekje doekje nodig hebben. Tel daarbij de ondersteuning voor Wide Screen monitoren en het feit dat je specifieke elementen als schaduwen en reflecties apart kunt aanpassen en het is duidelijk dat Guerrilla hier werk van gemaakt heeft.

Horizon ZD1

Het hele pakket

Wie de game al speelde op PS4, weet dat Horizon Zero Dawn een van de beste scifi-verhalen ooit vertelt. Geen aanpassingen op pc op dat vlak en da’s maar goed ook. Het verhaal is krachtig en aangrijpend, de lore is fantastisch en Aloy mag trots naast alle andere PlayStation-helden staan. Hadden we trouwens al gezegd dat The Frozen Wilds-uitbreiding ook in het pakket zit? Toegegeven, die is misschien niet zo sterk als de hoofdgame, maar heeft zeker zijn hoogtepunten.

Wat gameplay betreft, is er niets veranderd. Natuurlijk speelt de hogere framerate wel in je voordeel, want gevechten zijn een pak vloeiender. Helaas verhindert de framerate niet dat gevechten nog steeds chaotisch kunnen zijn, zeker als je de gigantische Thunderjaw of Stormbird te lijf gaat. Al blijft de overwinning op zo’n metalen monster een heerlijk gevoel. Wanneer je dan wat extra wapens vrijspeelt en gaat experimenteren met zwaktes van vijanden en speciale munitie, toont het vechtsysteem zijn ware kracht.

Wie Horizon Zero Dawn nog niet gespeeld heeft, heeft geen excuus meer om de game niet te proberen. Hoewel er verhalen de ronde doen over de erbarmelijke performance van de game, hebben wij daar, buiten de occasionele stutter, geen enkel moment last van gehad. Wie zijn instellingen goed afstemt op de hardware van zijn pc, zal weinig problemen hebben met de game.

Horizon ZD2

8.9
  • PS4-topper op PC
  • jagen op robo-dino’s
  • grafische tweaks
  • fantastisch scifi-avontuur
  • vereist krachtige pc
  • gevechten soms chaotisch

Dankzij het uitstekende verhaal en de toevoeging van allerlei grafische opties is Horizon: Zero Dawn ook op pc een oersolide ervaring. Al heb je wel een krachtige pc voor nodig om het onderste uit de kan te halen.