Hitman: HD Enhanced Collection

We gaan altijd graag met Agent 47 aan de slag, en we maakten bijna een vreugdedansje toen we hoorden dat er een Enhanced Edition van de oude Hitman-games in de maak was. Tot bleek dat het enkel om Absolution en Blood Money ging, en je die ‘Enhanced’ best met een korrel zout mag nemen.

Gouwe Ouwe

Laat ons beginnen met het goeie nieuws: Absolution is een buitenbeentje in de reeks, maar kan nog steeds zijn mannetje staan. Neem nu de creatieve insteek: Agent 47 is dit keer op de vlucht, dus moet je jouw moves beter plannen. Jij bent hier de prooi, niet de jager. Word je gespot, dan verschijnt er een schaduw om aan te geven waar je laatst bent gezien. Geeft een coole extra dimensie aan het uitschakelen van je doelwitten omdat je toch je moves beter goed plant. Ook de Instinct Mode was best wel een goeie vondst: die laat je door muren heen kijken om je omgeving goed te verkennen: een feature die werd meegetroond naar latere games.

Het probleem met Absolution is vooral dat de meer recente Hitman-games gewoon te goed zijn: het lijkt wel of de oudere delen hier maar een aanloop waren voor wat we intussen gewend zijn, en dat geeft de games wel een ietwat gedateerde smaak. Maar weet dat de grote speeltuin die je in de nieuwe Hitman-games krijgt, voor het eerst in Absolution werd geïntroduceerd. En die prachtige tuinscène blijft mooi ogen, zelfs zoveel jaar na datum. Wèl een misser van de makers: de Contracts-modus is dan verwijderd uit de Absolution door de GDPR-aanpassingen.

Oud en versleten

Blood Money is een ander verhaal. Daar waar Absolution er nog oké uitziet, heeft Blood Money de tand des tijds minder goed doorstaan. Logisch, Blood Money is al 12 jaar oud. De cutscenes laten je spontaan in de lach schieten en het lichte laagje grafische HD-vernis kan de dag niet redden. De stroeve besturing en de slechte camera bewijzen dat op dat vlak reuzensprongen zijn gemaakt in het afgelopen decennium. Spijtig, want Blood Money introduceerde ooit het weapon upgrade systeem waarmee je je guns beter of stiller kon maken en ook features als het verbergen van lijken in containers. Helaas evolueerden we intussen ver voorbij die rotslechte AI en de trieste afwisseling in omgevingen en targets. 2006 is een lange tijd geleden en dat voel je aan deze Blood Money.

De Hitman-games blijven klassiekers, maar we zijn inmiddels veel meer gewend van de tientallen remasters en remakes waarmee we om de oren geslagen worden. Lichtjes opgepoetste graphics kunnen de verouderde gameplay en het gebrek aan content hier niet redden. Enkel voor nostalgische zielen dus, die nog eens willen terugkeren naar de games die ooit uren van onze tijd opslorpten. Ons advies: haal de recentere Hitman-games in huis, ze zijn goedkoper en je krijgt meer bang voor je buck!

5.9
  • Absolution ziet er extra crispy uit
  • Blood Money erg verouderd