Gran Turismo Sport

Een veel te lang, doch oogverblindend introfilmpje en licht irritante menumuziekjes? Nog geen minuut gespeeld en wij voelen ons al helemaal thuis. Ietwat misleidend, want deze Gran Turismo Sport breekt brutaal met zijn verleden. Honderden auto’s? Deze keer moet je het met heel wat minder stellen. Een uitgebreide singleplayercampagne? Wat los bijeengeschraapte zoethoudertjes, meer is het niet. And guess what? We vinden het helemaal niet erg.

Neen, want de multiplayer van deze nieuwe Gran Turismo is voor een consoleracer ongezien goed. Polyphony Digital haalde de mosterd schaamteloos bij PC-game iRacing die de onbedreigde heerser is in het multiplayerracen. De safety en driver rating, de structuur in series en weken, het is bijna een vlekkeloze kopie. Dat is een compliment, want net als bij iRacing zorgt het voor competitieve en – op console ongezien – cleane races. Bovendien heeft Gran Turismo Sport een gigantisch voordeel. Waar je bij iRacing zelden meer dan 4.000 gebruikers tegelijk online hebt, haalt deze PS4-game met gemak een veelvoud daarvan. Dat betekent dat je nooit lang moet wachten op een race van niveau. Fantastisch.

Hoe Polyphony Digital er de laatste prachtig vormgegeven pixel uitperst op zelfs de standaard PS4, verdient ook bewondering. Vooral de belichting, met uitzondering van de overdreven reflecties in de cockpit, geven deze game een smoel om van te smullen. De dagelijkse uitdaginge, die vooral mikken op jouw goesting om kilometers te vreten, neem je er daarom met plezier bij. Bovendien zorgen de uitgekiende beloningen die je zo vrijspeelt, voor een perfect voldaan gevoel. Wie zat te wachten op een klassieke Gran Turismo zal wellicht ontgoocheld zijn. Aan al de rest: spelen maar! Dit is de beste racegame op console.

[thb_gap height=”30″]
8.8
  • uitstekende multiplayer