Gorn

gorn review

Net de emotionele achtbaanrit die The Last of Us 2 is uitgezeten en zin in wat lichter vertier? Trek je sandalen aan, olie je torso en schuif die PlayStation VR op je hoofd, want het even hilarische als gewelddadige VR-bloedfestijn Gorn is op de PlayStation Store aanbeland. Duim omlaag! En da’s een goede zaak.

Devolver doet het weer

Ook al lonkt de PS5 aan de horizon, toch wordt het steeds interessanter om een VR-headset voor de PS4 in huis te halen. De reden? Steeds meer originele pareltjes bereiken Sony’s console waardoor het aanbod aan steengoede PS VR-games nu echt wel uitgebreid is. Na het lichtjes fantastische The Walking Dead: Saints & Sinners krijgen we nu ook Gorn in de maag gesplitst. De titel van kwaliteitshuis Devolver Digital is meer gericht op vermaak dan intense spanning en daar vinden we helemaal niets verkeerd mee. In Gorn mag je als gladiator het zand van het amfitheater zo rood mogelijk doen kleuren. Dat doe je door alle vreemd geproportioneerde vijanden die op je afkomen op brute, maar steeds geestige wijze te verminken.

In Gorn ziet en voelt het geweld ondanks de spuitende bloedfonteinen en rondvliegende ledematen erg lollig. Oké, bij momenten gaat het er soms echt goor aan toe, maar de comic-stijl zorgt ervoor dat je hier geen posttraumatische stress zal aan overhouden. Intelligent zijn je tegenstanders al niet en bij de minste stoot, houw of klap vliegen ze als lappenpoppen door de arena. De eerste wapens zijn best rudimentair (denk aan zwaarden, speren en de occasionele morgenster) maar je krijgt een steeds gekker arsenaal voor de voeten geworpen: van Wolverine-klauwen en geweren tot joekels van kreeftenpoten. We kid you not.

gorn psvr

Porn met een G

Gorn is geen nieuwe game. De pc-versie is ondertussen al twee jaar uit, maar het concept blijft werken. De tegenstanders weten niet van stoppen, waardoor ledematen afhakken de beste tactiek is om te zegevieren. Na een tijdje moet je ook gepantserde joekels op de knieën krijgen, dit terwijl het aantal vijanden steeds verder stijgt. Maar wanneer Gorn de moeilijkheid opvijzelt, komen ook de pijnpunten van deze port tevoorschijn. Met de Move-controllers is het raken van kleinere zwakke plekken ontzettend moeilijk. De besturing is een stuk minder precies dan op pc en dat werkt soms tegen.

Ook snel rond de arena bewegen, blijkt lastig. De besturing is bij momenten iets te sloom en het hakken en houwen te onprecies. Maar goed, zelfs dan heeft op het op ultragewelddadige wijze ombrengen van horden oliedomme spierbundels best iets therapeutisch. Ook op PlayStation VR. Na een dagje hard werken (of een weekje quarantaine) doet het deugd om even je verstand op nul te zetten en wat ledematen in het rond te laten vliegen. En voor een prijskaartje van net geen 20 euro is dit absoluut de moeite.

7.5
  • niet denken, maar hakken
  • hilarisch gewelddadig