Forza Horizon 4

Wat maakt Forza Horizon 4 zo goed? Het is een vraag waar we zo hard over nagedacht hebben, dat we een herseninfarct nabij waren. Want op zich verschilt dit spel niet zoveel van The Crew 2, en dat vonden we een ongelooflijke stinker. Misschien ligt het aan het ongezien niveau van details? Of aan de adembenemende vista’s? Of aan het feit dat deze openwereldracer gepolijster is dan eender welke racegame we ooit gezien hebben? Forza Horizon 4 is er alleszins eentje die je blijft spelen tot diep in de nacht.

Uitgestelde climax

Forza 4 schiet nochtans traag uit de startblokken. Je krijgt een korte proever van de vier weerkundige seizoenen. Daarna beland je in een geconcentreerde versie van Groot-Britannië, waarvan ontwikkelaar Playground Games de deur aanvankelijk slechts op een kier zet. Het duurt enkele uurtjes voor Forza Horizon zich helemaal openbaart. Waarna het een drukte van jewelste wordt, met activiteiten in 26 disciplines, naadloze overgangen tussen single en multiplayer, ieder uur een nieuwe Forzathon, Team Adventures en meer. We begrijpen de designkeuze enerzijds, want met al die mogelijkheden is het allemaal erg overweldigend, maar anderzijds duurt het té lang tot Forza Horizon 4 zijn volledige potentieel toont.

De grote blikvanger is de introductie van veranderde seizoenen. Herfst, winter, lente en zomer hebben elk een eigen look-and-feel. Ook de wagens reageren op de omstandigheden. Met een Pagani Zonda kan je in de sneeuw niet veel aanvangen, zelfs niet als je er winterbanden onder monteert. Het zorgt ervoor dat je vanzelf favoriete wagens zal hebben per seizoen, want de ene bolide is beter geschikt voor bepaalde weersomstandigheden dan de andere. Eenmaal je de vier seizoenen in de eerste uren hebt ervaren, kom je terecht op een server waar het seizoen elke week verandert. Als je niet van een regenachtige herfst houdt, zal je er enkel aan kunnen ontsnappen bij bepaalde races. De kans is dus groot dat we de komende maanden een haat-liefdeverhouding ontwikkelen met dit systeem.

Obese wegen

Hoewel Playground Games een prachtige wereld afleverde met glooiende hellingen, imposante Schotse kastelen, charmante dorpjes en een geslaagde miniversie van Edinburgh, stoort er ons een ding immens. Het voelt alsof we niet in Groot-Britannië reden met onze peperdure wagens. Als je net als ons al een behoorlijk deel van het Engelse platteland zag, dan weet je dat smalle wegen er de norm zijn. De makers hebben gewoon brede Amerikaanse wegen in een typisch Engels decor geplant. Een logische designkeuze die ons toch even uit de betovering haalde.

Finaal is de vraag of Forza Horizon 4 de moeite waard is als je Australië al grondig verkende in Forza Horizon 3? Om kort te zijn: absoluut. Alleen al de toevoeging van de seizoenen geeft deze game een eigen smoel. Zo lang je geen pure racegame of realisme verwacht, zit je goed met Forza Horizon 4. En als je ons nu wilt excuseren, onze opgefokte Reliant Robin wacht om uitgelaten te worden.

9.0
  • vermakelijk als de pest
  • overtuigende seizoenen
  • prachtige wereld
  • trage start
  • Amerikaans Engeland

Het overkomt ons maar heel zelden dat de hoofdredacteur ons van ons scherm moest wegslepen om deze review te gaan schrijven. Forza Horizon 4 blijft niet vrij van schoonheidsfoutjes, maar is zonder enige twijfel een topracer.