FIFA 20

Na afgelopen jaar kunnen we als Belgische media niet anders dan de ganse lootboxe hetze even te adresseren. Nu de overheid de lootboxes in onder meer FIFA Ultimate Team als kansspel beschouwt, betekent dat gamers in ons land geen extra player packs kunnen kopen voor één van de meest gespeelde gamemodes ter wereld. Daar zullen ongetwijfeld heel wat hardcore FIFA-spelers boos over zijn, maar eerlijk gezegd… dit soort mechanismen vinden we niet thuishoren in een game die (1) al 60 euro kost, (2) door heel veel minderjarigen gespeeld wordt en (3) EA ook zonder de lootboxes miljoenen winst oplevert. Heb je een andere mening, prima, maar wij begrijpen dat er ingegrepen werd.

Ulteam

Maar goed, ondanks het verbod van de Belgische wethouder, is het gokelement waarbij je willekeurige pakjes kaarten met spelers opent, nog steeds aanwezig in FIFA 20. Alleen kan je er nu enkel de virtuele coins voor gebruiken die je (traag maar gestaag) in-game moet verdienen. En niemand zal ontkennen dat de sensatie van continue beloond te worden met verrassingen uitermate verslavend werkt.

FIFA Ultimate Team is niet populair omdat de eigenlijke voetbalgame beter aanvoelt dan in de gewone modes, maar net omdat je beetje bij beetje een sterker team bouwt en constant nieuwe uitdagingen en beloningen ontvangt. En dat is prima, want ook wij spelen FUT nog steeds kapot. Al zeggen we er meteen bij dat we tevreden zijn dat de Career mode ook enkele leuke boosts gekregen heeft, dankzij de extra conversatiemogelijkheden tussen spelers, manager en de pers.

Reis naar de pleintjes

De grote blikvanger van deze FIFA 20 is nieuwkomer Volta. Deze vervangt The Journey, de verhaalmodus die in de laatste edities van FIFA furore maakte. Volta biedt strakke en sensationele gameplay en is de extra actie-injectie die de voetbalreeks nodig had. Met puur pleintjesvoetbal waarin de nadruk vooral ligt op het spectaculair voorbij je tegenstanders geraken. Tijdens je voetbalwereldreis ontmoet (en verneder) je talloze andere spelers en unlock je zo steeds nieuwe locaties en kledij. Dit soort game mode werd al een tijdje gevraagd door fans die FIFA Street erg hard missen, en ze kregen toch deels wat ze willen.

Oeps

Maar ook al vinden we Volta een welkome toevoeging die voor ons part een vast onderdeel van het FIFA-menu mag worden, toch grijpen we altijd terug naar het klassieke voetbalspel, dat toch enkele veranderingen heeft ondergaan. De basisgameplay van dit jaar heeft deels komaf gemaakt met de overpowered snelheid van flankspelers. Het verdedigen is ook meer hands-on geworden en daar is flink wat ophef rond. Het klopt dat je nu minder op de assistentie van de AI kan rekenen om de gemiddelde tegenaanval af te stoppen. Maar voor gamers die al goed geoefend hebben met een eerder defensieve speelstijl, voelt deze nieuwe manier van verdedigen juist zeer natuurlijk aan. Geen klachten hier dus.

Ook de iets stevigere duellen, waarbij je de bal soms toch nog kan doorspelen of loswrikken tegen een fysiek sterkere speler, vinden we geslaagd. Minder positief zijn we over de vele bugs: de spits van de tegenpartij die plots zonder reden aan zijn eigen cornervlag staat? De connectie met de EA servers die helemaal wegvalt tijdens het bouwen van onze squad in Ultimate Team? Bijzonder irritant. Die plooien zullen ongetwijfeld gladgestreken worden met toekomstige updates, maar op dit komen ze altijd ongelegen.

Subtopper

FIFA 20 biedt zoveel content – zeker voor wie de dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse challenges in FUT speelt – dat het steeds moeilijker wordt om niet onder de indruk te zijn van dit spektakelpakket. Al zorgt de overmaat aan content en modes er ook soms voor dat de focus op sommige gameplayvlakken wat verloren is. Het nemen van penalty’s bijvoorbeeld is dit jaar opnieuw nodeloos complex gemaakt, net zoals die vrije trappen. Kleine minpuntjes die in het grotere verhaal verloren gaan. Maar goed, zelfs met enkele scherpe kantjes komt FIFA 20 verdomd sterk binnen. EA lijkt eindelijk het ultieme evenwicht gevonden hebben. Net als FC Barcelona is FIFA 20 méér dan een game. De hele cultuur die rond het spel hangt, dribbelt die overheersende discussie over lootboxen netjes naar de zijlijn. Puur als voetbalgame beschouwd, kunnen we niet anders dan de game aanraden.

8.5
  • Volta aangename verrassing
  • gameplay voldoende vernieuwd