fbpx

FIFA 19

De eerste wedstrijd die je speelt in FIFA 19 zegt je bijna alles wat je moet weten over deze nieuwe editie. De Champions League hymne galmt door het virtuele stadion. Juventus, uiteraard met coverboy Cristiano Ronaldo in de spotlight, betreedt het veld om tijdens de finale het PSG van Neymar en Mbappé te bekampen. Het wordt gepresenteerd als een lange introfilm, niet minder dan een heldenepos. De titanen gaan tot het uiterste om hun atletische, tactische en mentale capaciteiten tegen elkaar af te wegen. Waarna het potje echt start en alles exact zoals vroeger voelt.


Marketing of vernuft?

Oké, we overdrijven wat. Ook dit jaar heeft EA Sports een handvol vernieuwingen voor je klaar. Met Active Touch balbehandeling en Timed Finishing schoten, lijkt het alsof de periode van flashy namen voor kleine updates weer helemaal terug is. Het is zover gekomen dat sommige nieuwe vondsten, met name de dynamische Game Plans, énkel werken als je één van de vorige buzzword nieuwigheden, de Trainer, volledig uitschakelt. Het is één van de vele manieren waarop EA zich naar ons gevoel, vergaloppeert. Na een wedstrijdje of tien voelt deze FIFA 19 weer voor 99% aan als die van vorig jaar. En dat hoeft geen probleem te zijn, maar waar ligt de ondergrens?

Snel versus sterk

Dit jaar lijkt de gameplay balans opnieuw over te schakelen naar een focus op het fysieke middenveld. We spreken natuurlijk nog niet over de potentieel enorme verschuivingen die een onvermijdelijke update met zich mee zal brengen. Maar voorlopig lijkt de grootste verandering ons het potige geworstel om de bal in één-tegen-één duels. Dankzij bijkomende animaties en een iets trager rollende bal, heb je iets meer tijd om jouw spelers in positie te plaatsen om de bal af te schermen of juist te veroveren. Goeie verandering, die wel ten koste gaat van de snellere, kwieke spelers. Die technische wonderen kunnen echter wel rekenen op de veelzijdige balaannames om ruimte voor zichzelf te creëren. Win-win? Alleen nog honderden extra wedstrijden kunnen dat eventueel bevestigen.

Block-a-thon

Maar echt gewonnen zijn we niet voor deze editie van het voetbalfestijn. Daarvoor is het afblokken van passen en schoten door de computertegenstander véél te overpowered geworden. Er wordt in FIFA 19 meer afgeblokt dan tijdens een kampioenschap Street Fighter V. De AI ergert zelfs in die mate, dat de singleplayer meer en meer genegeerd zal worden door ervaren spelers. Enkel de No Rules-modus vinden we best geslaagd wanneer je met vrienden speelt. Pils in de aanslag, overtredingen uitzetten en de wedstrijd verandert in een potje Battle Royale. Best geinig, meer ook niet.

Casino Royale

En dan hebben we het niet eens gehad over de bankroet opwekkende modus genaamd Ultimate Team. Met populariteit kan je in principe niet discussiëren, maar beschouw ons maar als voorstander in de campagne om het gokelement uit een full price game als FIFA 19 te verbannen. We hebben natuurlijk alle begrip voor gamers die graag tientallen of honderden extra euro’s in EA’s geldfabriek pompen, maar titels als deze en NBA 2K19 leggen het er net iets te vingerdik op. Conclusie: buiten de Champions League, vind je hier weinig nieuws onder de zon. EA: denk alstublief volgend jaar ook eens aan de casual speler die niet dag in dag uit online gamet en 60 euro meer dan genoeg vindt als investering. Liefs, Invader.

7.8
  • Champions League!
  • spectaculairder dan ooit
  • No Rules-modus
  • te weinig vernieuwing
  • flauwe singleplayer
  • Ultimate Team polemiek

BESLUIT

FIFA 19 is even goed als zijn voorganger. Een oersolide ervaring, maar voor ons mag het gerust méér zijn. FIFA is immers zo voorspelbaar geworden als de Ligue 1 of Bundesliga. Tijd dat gamers aan de alarmbel trekken.

Een reactie achterlaten