fbpx

Dirt Rally 2.0

No VR, no buy. In de kleine kring van simrace-enthousiastelingen is het een veelgehoorde dooddoener wanneer Dirt Rally 2.0 ter sprake kwam. Net voor de release bevestigde Codemasters dat VR er binnen enkele maanden aankomt. Dus de ‘VR only crowd’ moet deze rallysimulatie niet aan zich voorbij laten gaan. Dat is maar goed ook, want ook zonder een PlayStation VR of andere VR-headset is Dirt Rally 2.0 absoluut de moeite.

Betalen voor oud gerief

Het grootste probleem van zijn voorganger is nochtans niet van de baan geveegd: er zijn nog steeds te weinig stages. Je bent met jouw bolide voorlopig enkel welkom in Argentinië, Australië, Nieuw-Zeeland, Polen, Spanje en de Verenigde Staten. De rallycross doet andere locaties aan – waaronder zelfs het Belgische Mettet – maar laat ons eerlijk zijn: die discipline is voor het grootste deel van de spelers bijzaak. Afhankelijk van welke versie je koopt, kan je er een mouw aan passen. Codemasters belooft twee seizoenen DLC. Per seizoen krijg je vijf extra wagens en drie nieuwe racelocaties. De locaties van seizoen 1, Monte Carlo, Zweden en Duitsland, zijn gerecycleerd uit het origineel en kregen een grafische facelift. Voor seizoen 2 verwachten we de andere ontbrekenden, Wales, Finland en Griekenland. Met andere woorden: wil je niet op hetzelfde minpunt stoten als de vorige keer, kan je hier niet anders dan bijbetalen voor oude content.


Topsimulatie

De ultieme troef van deze racer is gewoon de ijzersterke gameplay. Elke auto heeft zijn eigen karakter, elke locatie zijn eigen feel. Rij je met een monster uit de Group B, dan vrees je voor je leven. Ook het nieuwe dynamische wegdek, levert iets extra’s op. Bandensporen kunnen je helpen of net hinderen en als eerste de baan vegen, vertaalt zich gegarandeerd in de tijdsmetingen. Speel je net zoals ons met een racestuur, dan moeten we je melden dat de force feedback niet op niveau is. En da’s een afknapper. De basis is aanwezig, maar de fijnere details ontbreken. Grote bulten en spectaculaire sprongen ben je gewaar aan je stuur, maar de structuur van de ondergrond of subtiele verschillen in grip voel je niet. Op dat vlak kan Dirt Rally 2.0 niet concurreren met andere simulaties. Bovendien duurt het veel te lang voor je een bruikbare setting vindt, laat staan een perfecte afstelling. Maar goed. Ook al spelen wij onze racegames het liefste met een racestuur, deze Dirt Rally 2.0 is bijzonder speelbaar – verrassend goed zelfs – met de gewone controller. En da’s wat écht telt.

Scoren op het terrein

Net omdat Dirt Rally 2.0 prettig speelt, zien we de kleine mankementen graag door de vingers, al zijn ze soms makkelijk te vermijden. Zo is navigeren met een stuur waarop alle knoppen van de Xbox staan, nodeloos ingewikkeld omdat Codemasters die (op PC) net als in het origineel vertaalt in een aantal nummers. Anderzijds letten ze op details waar anderen niet eens aan denken. Als je erin slaagt een ruit aan gruzelementen te rijden, klinkt het geluid van jouw motor anders, omdat het glas het niet meer vervormt. Je vraagt je af hoe ze sommige voor de hand liggende dingen over het hoofd zien, terwijl ze oog hebben voor zo’n bijkomstigheden. Dirt Rally 2.0 is misschien niet perfect, maar het scoort wel op het terrein waar het toe doet, of dat nu gravel of asfalt is.

8.2
  • grafisch hoogstandje
  • speelt fantastisch goed
  • uitmuntend acteerwerk
  • geslaagde keuzemogelijkheden
  • te weinig levels
  • minder geschikt voor racesturen

BESLUIT

Dirt Rally 2.0 is een rallysimulatie met pieken en dalen, waarin de bergen op het einde van de rit de valleien overschaduwen. Daarom moet iedereen die graag racet, Codemasters’ nieuwste zeker proberen.

Een reactie achterlaten