Devil May Cry 5 Special Edition

devil may cry 5 special edition PS5 review

Bij iedere nieuwe consolegeneratie duiken ook zij weer op: remakes van definiërende games voor de consoles uit de vorige cyclus. Alleen laten ze meestal toch een jaar of twee na de nieuwe consolelaunch op zich wachten, en dat doen ze nu niét. Meer nog: de remakes, remasters, speciale edities en andere heruitgaven lopen bijna even dik als de gloednieuwe lanceringstitels. Op de Xbox Series zien we zo bijvoorbeeld Gears 5, Gears Tactics en Forza Horizon 4 weer opduiken, op de PlayStation 5 is er Spider-Man Remastered, een verdomde geniale remake van Demon’s Souls, en deze hier: Devil May Cry 5: Special Edition. De game waarvan je niet eens wist dat je ‘m (opnieuw) nodig had.

dvmc5

Glanzende viezigheid

Voor wie nog nooit van Devil May Cry gehoord heeft: God of War, Bayonetta en zowat elke grote actiegame waar hack ’n slash centraal staat, is schatplichtig aan deze Capcom-serie. Het verhaal van demonenjager Dante die een aardse invasie van hellebeesten terug moet meppen en knallen, startte ooit bescheiden op PS2 en groeide over de jaren heen tot een cultreeks. Die tot de nok gevulde actie en een toegankelijk doch hardleers combosysteem steevast combineert met een typisch Japans, van de pot gerukt verhaal. Of deze speciale heruitgave van deel 5 écht nodig was? Neen. Het origineel verscheen nog maar vorig jaar voor PS4 en Xbox One.

Voor een overbodige heruitgave hebben ze bij Capcom echter aandoenlijk veel werk gestoken in Devil May Cry 5: Special Edition. Het is ook een beetje een vreemde keuze om precies met een game van dit slag – vol pastelkleurige duisternis en lillende viezigheid – te willen laten zien wat je aankunt met de verbeterde grafische kwaliteiten en de glans van raytracing, maar eerlijk gezegd: het wérkt wel.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de plassen op de grond, die er zo écht uitzien dat het tegen fotorealisme aanschurkt. Daar blijft natuurlijk de hyperfantastische, stikdonkere, vol viezigheid en lillende griezels zittende fantasiewereld van designer Hideaki Itsuno tegen afsteken, maar het verhoogde detail – ook in de schaduwen bijvoorbeeld – loopt de geloofwaardigheid van die demonische wereld niet in de weg. Devil May Cry zag er nog nooit zo goed uit als op next-gen.

Devil may cry 5 PS5

Moeilijke keuze

Maar er zit meer in deze remake dan alleen maar mooiere plaatjes. Capcom heeft – zoals het bij elke speciale uitgave van een DmC-game doet – Vergil als speelbaar personage toegevoegd. Je weet wel, de oudere tweelingbroer van Dante die regelmatig opduikt als slechterik van dienst. Ten opzichte van DmC 4: Special Edition is zijn vechtstijl weinig veranderd. Met zijn flitsend snelle katana Yamato voert hij Judgment Cuts uit alsof hij een appel in stukken snijdt is en kan nu ook de tijd vertragen. Voeg er nog een aantal nieuwe finishers en verdomd snelle combo’s aan toe en je kan wel stellen dat Vergil doet wat je van zijn Special Edition-optreden mag verwachten.

Vanzelfsprekend zijn de laadtijden flink ingekort ten opzichte van de last-gen-versie, en wanneer je dat instelt schakelt de game ook een flinke versnelling hoger. Schakel je alle grafische tierelantijnen uit, en laat je de game dus lopen aan gewone 1080p zonder raytracing, krijg je er zelfs 120 beelden per seconde uit geperst (wel in de settings van je PS5 checken of je tv dat überhaupt wel aankan). Het is lastig kiezen tussen performance en graphics, zeker gezien die laatste ook een best prima extra dimensie toevoegen aan de game, maar Devil May Cry 5 is nu echt bij uitstek een game die profiteert van wat extra snelheid.

Wij neigen in ieder geval – een paar keer switchend tussen de verschillende modi – al snel naar meer performantie en snellere combat. Ook al omdat deze remake een paar nieuwigheden toevoegt die meer profiteren van performance dan van mooiere graphics. De Turbo Mode, bijvoorbeeld, laat alles 20 procent sneller gaan. Ideaal voor combo-junkies. En dan is er de Legendary Dark Knight Mode, die dankzij de rest van de krachtigere hardware in de PS5 grotere horden te verhakkelen tegenstanders op het scherm jaagt.

7.2
  • grafische verbetering
  • stevige snelheidsboost
  • veel extra modi om mee te priegelen
  • niet de meest opwindende launchgame
  • nadruk op eigen tweaks

Je moet een beetje fan zijn van het duistere Devil May Cry-sfeertje en de op een Tokio Hotel-covergroep lijkende protagonisten, maar als dat vakje bij jou is afgevinkt is Devil May Cry 5 Special Edition eigenlijk een no-brainer. Gezien de lagere prijs ook perfect om mee te scheppen als tweede PS5-game.