Déraciné

Déracine

From Software is een meester in het creëren van boeiende werelden. Werelden die je doorgaans met huid en haar willen verslinden. Hoewel de monsters je honderden keren van kant maken, geef je het nooit op. Omdat je het bizarre verhaal achter de fascinerende wereld wil ontdekken. Ook Déraciné, het nieuwe VR-avontuur van de studio, lokt je met een meeslepend verhaal in zijn universum. Al is de game bijlange niet zo sadistisch of intens als Dark Souls.

Goede fee

Vergis je niet: Déraciné is wel degelijk ontsproten uit het brein van Hidetaka Miyazaki. De game speelt zich af op een kostschool in de negentiende eeuw. Jij bent een goede fee, die de kinderen van harte verwelkomen. De jongelui kunnen je niet zien, maar weten dat je er bent door je interactie met hun activiteiten. Hoe meer je te weten komt over de wereld van Déraciné, hoe dieper en interessanter het verhaal wordt. Al snel wordt duidelijk dat niets is wat het lijkt en dat resulteert in een nogal akelige twist. Waardoor je nog dieper graaft om te weten hoe dit duister sprookje in elkaar zit.

Déraciné vertelt een krachtig verhaal, waarin de prachtige locaties van de kostschool een belangrijke rol spelen. Toegegeven, de omgeving is niet al te groot en het gebouw voelt wat leeg aan, maar het oog voor detail is uitvoerig. Voorbeeldje: de keuken biedt een waaier aan potten en pannen, vaatwerk en zelfs voorraden, terwijl je in het klaslokaal allerlei antiek lesmateriaal terugvindt. Het zorgt voor een authentieke sfeer, die nog sterker in de kijker gezet wordt door het sombere vioolspel op de achtergrond.

Stille aanwezige

Helaas heeft de titel op gameplayvlak niet veel om het lijf. Als de goede fee leef je tussen tijd en ruimte, waardoor tijd in de kostschool permanent stilstaat. Personages zijn altijd bevroren, tenzij je een situatie beïnvloedt door een voorwerp toe te voegen of weg te nemen. Wat volgt is een korte scène, die het resultaat toont van jouw inmenging. Tegelijkertijd genereert dat lichtpunten, die je kan vastgrijpen voor een audiofragment. Waarmee je het volgende stuk van het raadsel kan oplossen. De puzzels zijn leuk bedacht, maar zelden echt moeilijk. Toch vergen ze heel wat werk, omdat je in elk hoofdstuk de kids opnieuw moet zoeken.

Déracine speelt als een point & click avontuur, waarbij je dus voortdurend luistert naar de monologen van de kinderen om te weten waar je naar op zoek moet. En dat maakt de gameplay ontzettend passief. Het houdt misschien wel steek in context van het verhaal, maar in VR voelt dit als een gemiste kans. Je kan meer inzicht vergaren door op zoek te gaan naar uitdiepende boeken en notities. Bij wijze van zijmissie mag je zelfs op zoek naar acht munten verspreid over de campus. Maar als je actie wil, ben je bij Déraciné aan het verkeerde adres.

6.8
  • Fascinerend, diep verhaal
  • Rijk gedetailleerde wereld
  • Minimale gameplay
  • Prijzig

De aantrekkingskracht van Déracine zit ‘m in het fascinerende verhaal. Wie ondergedompeld wil worden in een bovennatuurlijk sprookje, moet deze game absoluut een kans geven. Al raden we je aan om te wachten op een VR-sale in de PS Store.