Crash Team Racing: Nitro-Fueled

Een jaar geleden zagen we die typische grimas van ‘s werelds beruchtste buideldas opnieuw in glorieuze high definition opduiken in de Crash Bandicoot N Sane Trilogy. Deze zomer krijgt diens kartracer-spin-off eenzelfde opsmukbeurt. En dat is heuglijk nieuws, want Crash Team Racing op de goeie ouwe PlayStation mocht zich destijds zonder schaamrood naast de moeder aller kartgames plaatsen, Mario Kart dus. Maar verdient Crash Bandicoot na twintig jaar nog steeds dat podiumplaatsje? Spoiler alert: jazeker! Sterker zelfs: de gouden medaille ligt binnen handbereik.

Karten & cocktails

Crash Team Racing: Nitro-Fueled, zoals deze remake heet, behelst al het beste van Crash’ voormalige racegames. Toegegeven: dat er überhaupt nog andere Crash-racegames bestonden waren wij al lang vergeten (liefst acht titels in totaal!). De nadruk ligt dan ook op dat magnifieke debuut dat menig prille dertiger tot op vandaag nog steeds liefkoost. De meest in het oog springende upgrade is uiteraard de grafische: de vele tracks die je van stranden, jungles, poolgebieden, tot zelfs BioShock Infinite-achtige luchtkastelen brengen zijn gedetailleerder en kleurrijker dan ooit tevoren.

Toch op PS4 en Xbox One. De Switch-versie delft op dat gebied het onderspit, maar we hadden het niet anders verwacht. De Switch-versie mag dan grafisch minder scherp zijn, het feit dat je deze zomer naast een zwembad met cocktail in handbereik kan liggen racen, vinden we een dik pluspunt. Hoe het ook zij, vergis je niet: ondanks zijn kindvriendelijke looks graaft Crash Team Racing dieper dan je denkt. Een diefachtige vingervlugheid en nauwkeurige timing zijn vereisten om als eerste over die finishlijn te vlammen – en al zéker als je dat online doet.

Powersliden

Het zit ‘m allemaal in het powersliden, een techniek die je maar beter onder de knie krijgt, want zelfs de AI kan verdomd vinnig uit de hoek komen – ook op de gemiddelde moeilijkheidsgraad. Door de bochten driften doe je door op een trigger naar keuze te drukken, en mits goede triggertiming kun je tot drie snelheidsboosts per keer verdienen in één slide. Wie te gretig is, zal algauw genadeloos uit de bocht vliegen. Dat maakt dat Crash Team Racing, in combinatie met de best pittige map design, weinig ruimte laat voor blunders.

Je skills bijschaven is broodnodig om te winnen en dat is heerlijk in een kartracer waar veelal de chaos welig tiert, met al zijn rondvliegende raketten en kanonskogels. Een tip: oefen iedere map in de Time Trial-modus en ga op zoek naar een van de vele shortcuts, want frustratie loert achter ieder hoekje – en dat vinden wij eigenlijk een pluspunt.

Naast de parcours uit het hoofd leren, maak je best ook goed kennis met je racer zelf. De bonte cast, bestaande uit personages uit alle voormalige games, valt in drie categorieën onder te verdelen: de kleine, vinnige racers genre zoals het ijsbeertje Polar (niet zo snel, maar goed in bochten), de grote snelheidsduivels zoals Tiny Tiger (pijlsnel, maar logger) en de gebalanceerde types, zoals Crash Bandicoot zelve (gemiddeld op beide fronten). Verschillende levels vragen om verschillende archetypes, dus vooraf juiste keuzes maken is een must. We zeiden het toch? Diepgravender dan je denkt.

Now loading

Wat het gezoef over de tracks betreft hebben we dus hoegenaamd geen klachten, maar hoe zit het met de inhoud? Blijft zo’n kartracer wel lang genoeg boeien? Wel, spoiler alert nr. 2: ja! Voor de eenzaat is er de voor de gelegenheid opgepompte adventure mode, compleet met eindbazen en een gigantische lading aan unlockables. Ook verdien je coins die uit te geven vallen in een dagelijks geüpdatete webwinkel.

De meeste unlockables zijn louter cosmetische upgrades, zoals een gepixelde jaren 90 Crash-skin, maar het vrijspelen van al dat moois gebeurt vlotjes en is nimmer frustrerend – iets wat tegenwoordig wel anders durft te zijn *kuch* EA *kuch*. Voor de iets socialere gamer is er split-screen co-op – battle mode incluis! – en het onlineluik dat volledig naar behoren werkt. Laat ons deze goednieuwsshow afsluiten met één jammerlijke misser: de laadtijden zijn onvergeeflijk lang. Op PS4 en Xbox One staat de teller op een nog best te verteren 20 seconden. Op De Switch loopt het op tot 50 seconden. Slik. Hopelijk kan een patch deze pijn verzachten.

9.0
  • gelaagde gameplay
  • plezant frustrerend