fbpx

Command & Conquer Remastered

command conquer remastered

Blizzard toonde met Warcraft III Reforged vooral aan hoe je een RTS-klassieker niet moet remasteren – google de feiten maar eens. Met dat fiasco in gedachten hielden we op strategische wijze ons hart vast voor de verrijzenis van de oervader van de RTS, Command & Conquer. Om te beginnen is het ‘Remastered’ in de titel behoorlijk misleidend. Je krijgt niet alleen de originele game, maar ook de expansion pack – zo noemden we dat toen nog – The Covert Operations. Nog aangenamer is dat ook Red Alert en de uitbreidingen Counterstrike en Aftermath in het pakket zitten. Je krijgt min of meer vijf games voor de schamele prijs van een indiegame. Een onvervalst koopje. We zullen je zelfs vertellen waarom.


Rechtermuisknop

EA speelde het slim en werkte samen met Petroglyph Games, een ontwikkelaar die bestaat uit oude rotten van Westwood Studios die het origineel de wereld instuurden. Lemon Sky Studios, dat voor het eerder genoemde Warcraft III Reforged de 3D assets leverde, deed ook zijn deel. Ea vulde het team verder aan met modders en andere diehards uit de community. Zo slaagden ze erin te herwerken wat ze moesten herwerken en bleven ze met hun poten van datgene waar ze van moesten afblijven. Het eindresultaat is een enkeltje nostalgie met de branie van een moderne RTS, die heel dicht staat bij het origineel. De gemakken zonder de frustraties dus.

Dat presteren ze vooral door de zogenaamde quality of life-verbeteringen. Zo bundelen ze de verschillende te produceren roerende en onroerende goederen thematisch in gebouwen, eenheden, voertuigen en speciale wapens. Nu moet je dus niet langer als een gek scrollen voor je de juiste zaken te pakken krijgt. Bovendien kan je te produceren eenheden deze keer in de wachtrij zetten. Handig in een RTS waar acties per minuut vaak het verschil maken tussen falen en overleven.

Zo moet je het uitbouwen van jouw basis en leger niet langer tot in de kleinste details micromanagen. Eureka! Je kan eenheden ergens naartoe sturen met de rechtermuisknop. Een evidentie waar je tegenwoordig niet eens meer bij nadenkt, ook al was het in het origineel toekomstmuziek. De optie wel even aanzetten in de menu’s, voor je komt klagen dat ik je iets wijsmaak.

2003557470

Ouderwets uitdagend

Wat ons betreft trokken ze de modernisering niet ver genoeg door. We ergerden ons regelmatig dood aan die ene onbeduidende engineer die ons verhinderde om een gebouw op de ideale locatie te plaatsen, omdat hij toevallig in de weg staat. Klik je met de ene unit te dicht bij een ander unit, dan riskeer je dat die niet op jouw bevelen reageert. Ook de legendarisch slechte pathfinding maakt een jammerlijke comeback. Harvesters die ter plekke rondjes draaien, de hele map doorkruisen of zich stomweg aan jouw basis parkeren zijn een niet zo zeldzaam verschijnsel. Het gevolg is dat je ze moet micromanagen, terwijl je die tijd beter kan besteden aan het tot in detail besturen van jouw leger.

Command & Conquer is geen wandelingetje in het park voor de moderne, gepamperde gamer. We waren bijvoorbeeld vergeten dat je een command center moet bouwen voor je een overzicht krijgt op de minimap. Of dat vliegtuigen niet vliegen waar de fog of war nog aanwezig is. Verniel je een gebouw met een fotogenieke explosie, dan kan je gevechtshond het leven laten in de friendly fire. Tel die kleine dingetjes op bij de aggressieve AI en het kenmerkende hoge tempo en het zal je niet verbazen dat je al na enkele missies je tanden stuk kan bijten op de tegenstand.

Net daardoor haakte Command & Conquer: Remastered zich vast in onze huid, want de eerste missies, die we in de vorige eeuw al tientallen keren hadden gespeeld, konden ons niet meer begeesteren. De uitdagende gameplay is verfrissend anno 2020. Je zal het enkel redden door jouw vaardigheden en kennis van vriend en vijand aan te scherpen, niet door je portefeuille boven te halen.

command and conquer remastered

Er zit muziek in

Command & Conquer: Remastered heeft het zeldzame vermogen om deze stokoude reeks er uit te doen zien zoals je dacht dat ze er vroeger uitzag, in je onbetrouwbare herinneringen. Een illusie, want als je de originele beelden voor je neus krijgt, merk je wat een wazige pixelbrei het indertijd was. Je zag nauwelijks welk type eenheid je voor je neus had. Nu zie je meteen het verschil tussen een ordinaire grenadier en een alledaagse gunner.

Bovendien draait alles belachelijk vlot en haal je zonder haperingen torenhoge framerates. Geen crashes of glitches, maar perfectie, vanaf dag 1. De onzichtbare MVP is wat ons betreft de opnieuw opgenomen muziek en geluiden. Er is zelfs extra muziek opgenomen, die perfect past bij de originele nummers. De korrelige geluiden van weleer klinken nu haarscherp en ze zorgen ervoor dat de wereld van Command & Conquer je meteen opslorpt.

Sommige dingen veranderen niet. Ook anno 2020 vinden we Red Alert beter dan Command & Conquer. Units lopen nog altijd verloren. En de tussenfilmpjes blijven hilarisch. Andere zaken veranderen wel. Het is lang geleden dat Electronic Arts zoveel bang for buck bundelde, bovendien in een tot de puntje verzorgd pakket. Zonder microtransacties en day one patches die de meubelen moeten redden. Zou het dan toch nog goed komen met de wereld? Stalin mag het weten!

8.5
  • heel veel waar voor je geld
  • doordachte quality of life improvements
  • technisch foutloos
  • smaakvolle audiovisuele upgrade
  • pathfinding uit de oude doos
  • units luisteren soms niet

BESLUIT

Command & Conquer: Remastered trekt het origineel met liefde de 21e eeuw binnen. Hier en daar zijn ze wel iets te braaf met de verbeteringen. Haal dit gewoon in huis als je wil weten waarom deze reeks RTS naar de mainstream bracht.

Een reactie achterlaten