Asterix & Obelix XXL3: The Crystal Menhir

Wat hebben die Romeinen ooit voor ons gedaan? In het geval van Asterix en Obelix voor heel wat pret gezorgd, want ze waren altijd wel in voor een vechtpartijtje met het enige dorpje in Gallië dat zich weigerde over te geven. Maar is Romeinen meppen even leuk in deze XXL3 als het ooit was in de strips?

Rare jongens, die Romeinen

Het verhaal begint in het vredige dorpje van Asterix en Obelix, waar de druïde Panoramix een brief krijgt van de hogepriesteres uit Thule. Ze waarschuwt voor nakend onheil en raadt hem aan om een speciale menhir (je weet wel, die gigantische steen die Obelix altijd op zijn rug meezeult) te halen en een resem kristallen in de steen pluggen om hem sterker te maken. Wij op de redactie konden dat meteen volgen, onze Tesla moet ook nu en dan opladen.

Helaas zijn de kristallen verspreid over heel Europa, en raad eens wie ze mag gaan zoeken? Geen Oscars voor best uitgewerkte verhaal, maar wel een charmant begin dat door de leuke visuele tekenfilmstijl en het degelijke stemmenwerk best geinig is. Het eerste wat opvalt in vergelijking met voorganger XXL2 is dat het camerastandpunt veranderd is: je bekijkt alles in een isometrisch perspectief. Voelt niet alleen ouderwets aan, zo’n vaste camera is best frustrerend tijdens de gevechten.

Romeins potje LEGO

Op gameplayvlak blijft alles erg eenvoudig: in de hoofdmissies loop je doorheen een gebied bezaaid met Romeinse soldaten, deel je muilperen uit tot ze allemaal weg zijn en ga je vervolgens naar het volgende gebied om net hetzelfde te doen. Af en toe mag je een mini-omgevingpuzzel oplossen waarbij je moet switchen tussen Asterix en Obelix (type: Asterix kan door smalle openingen, Obelix is sterk). Tenzij je jonger dan 3 jaar bent, mag dit geen enkel probleem zijn.

Net als in de LEGO-games kan je daarbij ook collectibles gaan verzamelen en, nog belangrijker, helmen van de Romeinen. Die laatste dienen zo’n beetje als in-game currency waarmee je je gezondheid kan boosten of upgrades kopen voor je vaardigheden. Maar stel je er vooral niet te veel bij voor, want dankzij de klungelige besturing kan je slechts een aantal combo’s actief hebben, waardoor je dus voortdurend moves moet gaan switchen via een menu. Frustrerend en het haalt helemaal de schwung uit de Romeinenklopperij.

Linea recta

En dat gebrek aan schwung geldt voor zowat alles in deze game: de missies voelen (ondanks de zijmissies en de open wereld) bijzonder rechtlijnig aan en het geheel wordt al vrij snel eentonig. De missies lijken onnodig lang uitgesponnen met een heleboel fetch quests die enkel in de game zitten om de speelduur langer te maken.

De nostalgie en de leuke cartooneske stijl houden de game enigszins overeind en de mogelijkheid tot coop is ook een pluspunt. Maar ook die kan niet voorkomen dat deze Asterix & Obelix heel snel heel frustrerend en saai wordt. En de bugs die ervoor zorgen dat Romeinen plots letterlijk voor je neus opduiken, helpen ook al niet. De magie van lang vervlogen tijden was bijzonder snel verdwenen.

5.7
  • cartooneske stijl
  • coop