51 Worldwide Games

Spelletjes spelen is top, maar door al dat digitale gamegeweld worden oude boardgames en gezelschapspelen naar de zolder verbannen. ‘Daar moeten we iets aan doen,’ dachten ze bij Nintendo, dus verzamelden ze al die evergreens op één Switch cartridge. Ouderwetse fun, maar dan in een nieuw digitaal jasje.

Grootmoeders kast

Wij herinneren ons nog levendig de kast onder grootmoeders televisie. Die zat vol kaartspelen, dominostenen en spelborden. We speelden ontelbare keren ‘Mens erger je niet’, leerden ‘zenuwen’ en speelden zo vaak met schuifpuzzels dat we die blindelings konden maken. Toen de Mega Drive landde, taande echter onze aandacht voor die ouwe spelletjes. Want waarom zouden we in godsnaam nog letterblokjes willen leggen wanneer je als Mickey de wereld van Fantasia kan doorkruisen?

Een gamecompilatie van die in vergetelheid geraakte gezelschapsklassiekers, is dan ook geen zo’n idioot idee. Nintendo ging op zoek naar de meest bekende, universele verloren schatten en bundelde 51 stuks in een vermakelijke Switch-collectie. Lekker ouderwets vertier voor het hele gezin: je kiest een pionnetje als avatar en kan meteen aan de slag.

04sfN3P4RyEoy5D6z5JboXe 1..v 1590006562

Smörgasbord(spel)

Je kan op je gemak grasduinen door het grote aanbod aan bordspellen, kaartspelen en toy games. Of op zoek gaan naar games die in bepaalde delen van de wereld heel populair zijn. Niet elke game is bij ons even bekend, maar gelukkig krijg je bij elk spelletje een korte tutorial die je stap voor stap uitlegt waar je aan begint.

Tijdens het spelen kan je pauzeren om tips te lezen. Onnodig voor bijvoorbeeld dammen, maar wanneer je je aan een potje Mahjong waagt, is een opfrisser absoluut noodzakelijk. Nintendo gaat echt wel ver in het toegankelijk maken van de game. 51 Worldwide Games is helemaal in het Nederlands, zowel de geschreven als de gesproken tekst. En da’s meer dan welkom wanneer je met het ganse gezin wil spelen.

51 worldwide classics 1

Game Guides

Veel games ondersteunen lokale multiplayer. Dat betekent hier dat je met één exemplaar van de game tot met zijn vieren samen kan spelen, en dat zelfs op vier verschillende Switch-consoles. Wil je het wat verder zoeken, dan kan je ook in een potje online multiplayer met je vrienden of met spelers van over de hele wereld aan de slag. Leuk, maar lokale co-op blijft het vermakelijkst.

Bovendien heb je een game die qua herspeelbaarheid hoog scoort. Het aanbod aan games is voldoende divers om bezig te blijven en je krijgt ook ‘Game Guides’ ter beschikking die je op weg zetten om jouw goesting van de dag even na te jagen. Zin in iets wat je met touch controls kan spelen bijvoorbeeld of nood aan wat suggesties om te spelen? Zij loodsen je via enkele vragen naar de juiste game. Je krijgt daarenboven ook heel wat leuke weetjes voorgeschoteld die je aanzetten om games die je al gespeeld hebt, toch eens opnieuw op te starten. Wist je bijvoorbeeld dat de eerste biljartballen ontvlambaar waren? Wij nu dus wel.

51 Worldwide Games 3

Bokskampioen

51 Worldwide Games biedt een goeie mix aan van verschillende soorten games en weet zo de nostalgie naar onze kindertijd goed te bevatten. Van schuifpuzzels en airhockey tot boksen met speelgoedmannetjes én zelfs een ouderwetse autoracebaan. Erg leuk om te spelen, vooral als je het met twee op de sofa tegen elkaar opneemt.

En dat moet je Nintendo toch nageven: enkel zij kunnen een doodeenvoudig concept zo uitwerken en tot leven brengen, dat het zichzelf weer overstijgt. Sterker nog, wij hebben meer plezier beleefd aan deze compilatie dan aan de Switch port van The Outer Worlds. Lockdown aanrader, zelfs als je niet meer in lockdown zit.

8.0
  • complete collectie
  • volledig Nederlandstalig
  • game guides
  • autoracebaan en toy boxing
  • soms erg steile leercurve

Nintendo doet wat het best doet: een simpel idee uitwerken tot een uiterst charmante en vooral geslaagde game. Niet alleen een collectie van 51 leuke klassiekers, maar plezier voor het ganse gezin. Dat alles ook nog eens helemaal in het Nederlands is, kunnen we alleen maar toejuichen.