fbpx

Nieuw patent wijst alweer naar backwards compatibility voor PS5

PS5

Er circuleren heel wat geruchten over backwards compatibility van de PS5. Een nieuw patent van Sony zou nog maar eens bewijzen dat de console de feature inderdaad ondersteunt. Volgens eerdere geruchten zou de processor van de PS5 immers de technologie van oudere PlayStation-consoles kunnen imiteren, waardoor synchronisatieproblemen tijdens het afspelen van oude games geëlimineerd worden. Het nieuwe patent legt uit hoe dat in zijn werk gaat.

Wanneer je een disc in je PS5 schuift, voert de console in eerste instantie een controle uit om te bepalen met welke software hij te maken heeft. Gaat het om een PS5-game, dan zal de game gewoon blijven functioneren. Indien het daarentegen om een PS3-game gaat, zal de console overschakelen naar een Legacy modus, waarin games van legacy consoles (PSX, PS2, PS3, PS4) zonder problemen afgespeeld kunnen worden.


Zoals je kan zien in het onderstaand schema, zullen bepaalde functies van de console beperkt of zelfs uitgeschakeld worden, om de legacy consoles zo goed mogelijk te imiteren. Hier en daar wordt zelfs het leesproces van de software aangepast, voor een uitstekende weergave zoals jij je die herinnert op de originele console.

Ingenieuze technologie, die backwards compatibility er natuurlijk een stuk gemakkelijker op maakt, omdat oudere processoren niet meer geïntegreerd moeten worden in de consoles.

PS5

Een reactie achterlaten