fbpx

Mortal Kombat 11

Na 27 jaar zou je denken dat Ed Boon en zijn team hun momentum wat verloren hebben. Eerst ’s werelds bekendste vechtreeks succesvol rebooten in 2011 om daarna alweer een uppercut uit te delen met Mortal Kombat X? Je zou voor minder achterover willen leunen en op de repeat-knop drukken. Maar doen ze dat? Absoluut niet. Met Mortal Kombat 11 leveren de jongens van Netherrealms een bijzonder gepolijst vechtspel dat meteen het hoogtepunt van 27 jaar zweten en zwoegen is.


Madame Kronika

Dat de studio tussendoor ook met Injustice 2 een hit te pakken had, is mooi meegenomen voor hun vlaggenschip. Veel van de ingrediënten die het superheldenonderonsje tot een must-have bombardeerden, hebben ze op geslaagde wijze het Mortal Kombat-universum binnengeloodst. Neem nu de Story Mode. Waar menig Japans knokspelbedenker zelfs worstelt om een degelijk achtergrondverhaal te bedenken, laat staan een scenario te schrijven (Marvel vs. Capcom was écht schrijnend) zet Netherrealms een van de beste Story modes neer sinds de reboot.

De 5 uur durende Story Mode is trouwens de perfecte startplek voor nieuwkomers, al moet je er soms je hoofd bijhouden. De verhaallijn is sinds de reboot best ingewikkeld geworden. Liu Kang is eigenlijk dood en zwerft als Revenant-zombie rond. De ultieme slechterik Shao Kahn ligt net als Goro onder de zoden, dat terwijl dondergod Raiden eigenlijk een dictatoriaal ettertje is geworden. De makers proberen de speler zo goed mogelijk de MK-geschiedenis bij te brengen en passen een handig trucje toe om het verleden niet te hard los te laten: de opgevoerde slechterik Kronika is er eentje die de tijd kan manipuleren en Back To The Future-gewijs vechtjassen uit het verleden en heden bij elkaar brengt. Een oudere, wijze Johnny Cage die zijn jongere zelve maar een etterbak vindt en hem in elkaar ramt? Best geestig gevonden.

Crushing blows

Ook het vechtsysteem gaat alweer op de schop. In vergelijking met deel 10 ligt het tempo hier lager. De actie is meer in your face en de focus op lange juggling combo’s is verdwenen. Fights voelen tactischer aan, meer uitgemeten dan tevoren. En je moet je minder gaan bezighouden met metermanagement. Die Special meter is verdwenen en vervangen door eentje die je zowel kan gebruiken om special attacks te versterken of combo’s van je tegenstander te doorbreken. Maar dat hoeft niet. Die X-ray aanvallen hebben dan weer plaatsgemaakt voor nog gruwelijkere Crushing Blows die je nu enkel kan activeren wanneer je levensmeter bijna leeg is. Zo kan de verliezende partij alsnog een kletterende comeback maken, zonder zich van van veel metertjes aan te trekken. Het maakt MK11 iets toegankelijker, zonder aan diepgang in te boeten.

Oké, misschien toch een punt van kritiek: die Crushing Blows doen soms de wenkbrauwen fronsen. Eerst de oogkassen van je opponent doorboren, zijn of haar hersenen doorklieven of harten perforeren om daarna simpelweg terug verder te knokken alsof er niets aan de hand is? Het oogt soms vreemd – net zoals die bone crushers in MK5 – al past het wel binnen de nieuwe politiek: het geweld is zo extreem dat je maag ondanks de hectoliters bloed en kilo’s ingewanden niet langer ineenkrimpt. Integendeel, het geweld kan je nog moeilijk serieus kan nemen. Het shockeffect maakt plaats voor buldergelach. Baraka die na het afscheuren van zijn tegenstanders gezicht ook nog eens zijn brein als een saté opvreet? Geestig, maar niet voor veganisten.

Mooi, mooier, Mortal Kombat

Op grafisch vlak is Mortal Kombat 11 niet minder dan spectaculair. De fighters komen lekker groot in beeld, de arena’s zitten tjokvol detail en het niveau van visuele afwerking is bij momenten griezelig goed. Zo zie je de kogelgaten in Scorpion’s hoodie nadat-ie lood van gunslinger Erron Black heeft moeten vreten. Of de naalden die in Kano’s smoel blijven steken nadat je zijn tronie keihard over een cactus hebt gesleept. Of de slowmotion op het einde van een Fatality waarbij je de stukken vlees, schedel of andere lichaamsdelen vertraagd uit elkaar ziet spatten. Enkel daarvoor zou je al een 4K tv aanschaffen.

En dan hebben we het niet eens over het beste deel van Mortal Kombat 11 gehad: net als in Injustice 2 kan je je fighter zelf customizen. Al gaat het hier veel verder dan louter esthetische upgrade. Zo bepaal je zelf welke special moves jouw ultieme versie van Scorpion of Sub-Zero krijgt, kan je de gear voorzien van augments en zoveel meer. Al stoot er ons hier ook iets tegen de borst: tokens om je een XP-boost te geven zodat je sneller kan upgraden? Of tokens waarmee je een Easy Fatalities kan uitvoeren? Wat een overbodige troep. En daar stappen Ed Boon en de zijnen even gevaarlijk territorium binnen. De Krypt – die dit keer plaatsvindt op een eiland van oude bekende Shang Tsung – speelt als een mini-adventure game. Leuk, maar het aantal goudstukken dat je moet verzamelen om alles te unlocken is gigantisch. Er zit maar één ding op: grinden tot je erbij neervalt. Of extra Koins aanschaffen in de shop. En dat soort ongein mag er van ons part stante pede uitgehaald worden.

Tonnen content

Maar goed, afgezien van die grind en bijhorende tokenfestival is Mortal Kombat 11 écht een toptitel. Met belachelijk veel content trouwens. De vele tutorials zijn een godsgeschenk voor nieuwkomers en broodnodig wil je de vele challenge towers tackelen. Daar gooien de makers je een heleboel challenges en power-ups voor je voeten die het vechten er extra uitdagend en vermakelijk op maken. Zo kan je plots de hulp van robot Cyrax inroepen die zijn elektronische vangnet komt uitgooien. Of je vijand trakteren op een verpletterende meteorietenregen. Of laat je liever je zelfgemaakte fighter deelnemen aan een AI-toernooi om zo zijn statistieken wat te boosten? Wie Mortal Kombat 11 koopt, heeft zoveel dingen te ontdekken, dat je deze onmogelijk binnen een maand opzij gaat schuiven.

9.0
  • glorieus en gewelddadig
  • ziet er fenomenaal uit
  • tonnen content
  • geslaagde nieuwkomers
  • grinden om te unlocken
  • tokens hier, credits daar

BESLUIT

Ultragewelddadig, bloedmooi en speelt als een droom. Mortal Kombat 11 is een fenomenale vechtgame die we nu al tot klassieker bombarderen.

Een reactie achterlaten