fbpx

Je kan Cyberpunk 2077 uitspelen zonder het hoofdverhaal af te ronden

cyberpunk V back

Dat Cyberpunk 2077 de wetten van het RPG-genre grondig zal hertekenen, staat nu al vast. Zo is het mogelijk om de game uit te spelen zonder de main quest te voltooien. We hadden niet anders dan revolutionair verwacht van ontwikkelaar CD Projekt Red.

Al vergt dat natuurlijk wel wat uitleg. Het is lead quest designer Pawel Sasko die het nieuws bekendmaakte in een interview met de Poolse website Spider’s Web. Om de structuur van de game uit te leggen, greep hij even terug naar The Witcher 3:


“De structuur van Cyberpunk 2077 is gebaseerd op The Witcher 3. Die game heeft een hoofdverhaal met allemaal zijverhalen als sidequests. In Cyberpunk 2077 werken we met een centraal narratief, waarin zich het hoofdverhaal bevindt met allerlei subplots, die je activeert op verschillende manieren.”

Die structuur laat de studio toe om het hoofdverhaal te beïnvloeden en te veranderen via keuzes die de speler maakt in die subplots. Op die manier is het dus mogelijk dat je de main quest niet hoeft uitspelen, maar de game toch kan voltooien. Bovendien geeft die aanpak je een epiloog die afwijkt van een spelers die bijvoorbeeld wel in de main quest bleef hangen. En bijgevolg andere personages ontmoet heeft en andere keuzes gemaakt heeft.

Opvallend genoeg vertelt Sasko er wel bij dat je verhaal grotendeels bepaald wordt door de oorsprong (lees: het Life Path) van je personage. Wie bijvoorbeeld bij het begin kiest voor Nomad, zal Jackie tegenkomen onder andere omstandigheden dan spelers die kiezen voor een Street Kid of Corpo.

“Jackie’s achtergrond verandert naargelang het Life Path dat je als speler kiest. Zo ben je als speler bijvoorbeeld ergens geboren en opgegroeid en verloopt je leven helemaal anders. Daardoor zal ook Jackies verhaal en jouw relatie met hem helemaal anders zijn. Een beetje een vlindereffect dus.”

Cool is dat sommige quests exclusief zijn voor bepaalde Life Paths. Dat klinkt logisch, want als vertegenwoordiger van een bekende multinational zal je veel makkelijker ergens binnen geraken dan als straatrat.

Dat Cyberpunk 2077 dus volledig anders zal spelen op basis van afkomst, mag duidelijk zijn. Al blijft het afwachten of de wijzigingen echt zo’n grote impact hebben als hier gesteld wordt. Het is immers niet de eerste keer dat keuzevrijheid gepromoot wordt als een mechanisme dat grensverleggend is voor de ervaring. Uiteraard hebben we het hier over CD Projekt Red en die studio weet van aanpakken, al is enige voorzichtigheid niet misplaatst.

Een reactie achterlaten