fbpx

Het is oorlog tussen EA en fans van Apex Legends

Momenteel is er in gameland alweer een stevige controverse aan de gang. De schuldige? Loot crates in een game van EA. Afgelopen week lanceerde ontwikkelaar Respawn Entertainment namelijk het Iron Crown evenement in de battle-royale shooter Apex Legends. Vooral de enorm dure lootboxen kaapten alle aandacht weg.

Het Iron Crown event presenteerde tal van coole cosmetische items. Helaas kan je die uitrusting enkel bemachtigen door lootboxen te kopen. Wil je alles ontgrendelen? Dan moet je ongeveer 180 euro aan lootboxen kopen. Best een dure grap.


Er kwam tonnen kritiek op de lootboxen en om de community te bedaren, beantwoordden enkele medewerkers van Respawn  op Reddit vragen van het publiek. En die vragenronde ging compleet de mist in. Gamers lieten zich van hun kwaadste kant zien, met als resultaat dat het Respawn team zich sterk moest verdedigen. En ook daar vielen harde woorden. Een van de medewerkers zei het volgende:

“I’ve been in the industry long enough to remember when players weren’t complete ass-hats to developers and it was pretty neat.”

Maar daar stopte het niet, want spelers werden ook ‘freeloaders’ en meer genoemd. Iets wat bij veel gamers in het verkeerde keelgat schoot. Spelers reageerden dan ook verontwaardigd en wezen de ontwikkelaars erop dat studio’s hun fans vroeger geen microtransacties door de strot ramden in elke nieuwe game. Eén reactie die belachelijk veel upvotes kreeg, luidde:

“Was it by any chance a time where cosmetic events didn’t cost 200$?”

Niet veel later reageerde Reddit met een open brief aan Respawn Entertainment, die allesbehalve mals was voor de ontwikkelaar. Het vertrouwen is gebroken en dat zal de studio voelen, klinkt het:

“You committed the ultimate cardinal sin, you got personal. You, as a team of professionals trying to make money, got personal. You got personal and decided to insult your playbase, calling us ‘ass-hats’ and ‘freeloaders’. Not a wise move.

We won’t forget this. You’ve set a new tone for the kind of interaction we’ll be having with you. It’s a cold one. One where there aren’t any illusions about the reality of the situation….We are mere consumers to you, and that is obvious…. Well done. Great PR move.”

Het is opvallend dat uitgever EA alweer in een dergelijke situatie terechtkomt na het lootbox-debacle van Star Wars: Battlefront II. Toen beloofde de uitgever beter zijn best te doen in de toekomst, maar schijnbaar heeft-ie nog steeds niets geleerd. Dat ‘bad guy’ imago, waar EA zo graag vanaf wil, zal dus nog even blijven hangen.

Ondertussen heeft Respawn Entertainment een update gelost, die het systeem van het evenement vanaf 20 augustus op zijn kop gooit. Enkel jammer dat het Iron Crown event maar tot 27 augustus duurt.

Een reactie achterlaten