fbpx

FIFA 19 zit vol verrassingen

FIFA 19 neymar KDB

Je hebt Wereldoorlogen, burgeroorlogen, koude oorlogen en nu ook licentieoorlogen. De afgelopen maanden leurden zowel EA als Konami zodanig rond met Borussia Dortmund, de Jupiler Pro League en andere voetballicenties dat transfersoaps in Juventus er bijna bij verbleken. Dat de Champions League verhuist van PES naar FIFA is de grootste blikvanger. En dat laat EA duidelijk zien in het Parijse Parc des Princes, waar we een namiddagje FIFA 19 onder handen mochten nemen. Ja, ook de gloednieuwe Survival Mode.


Champions League

Of EA de licentie van de belangrijkste clubcompetitie ter wereld beter zal gebruiken dan hun concurrent? Dat valt af te wachten. De Champions League komt samen met de Europa League in alle modi terug, van FUT tot The Journey. EA wil de Champions League ook een aparte look-and-feel geven. Niet alleen krijgen de menu’s de typische grafische elementen mee, tijdens de topmatchen verandert ook het commentaarduo. Derek Rae, in het dagelijkse leven een spraakwaterval voor BT-sport, en Lee Dixon, in het verleden werkmier en rechtsback voor Arsenal, vervangen voor de Europese bekercompetities de vertrouwde stemmen van Martin Tyler en Alan Smith.

FUT is nog steeds de populairste modus en kon ons vroeger weinig boeien. Maar toch kijken we op bij de aankondiging van een broodnodige verbetering: contracten zijn een ding uit het verleden. Ken je nog dat ander oud zeer? Jaar na jaar moet je in FUT een dozijn matchen spelen voor je tegenstanders van jouw niveau tegenkomt. EA vangt dit deze keer op door je enkele kwalificatiematchen te laten spelen die bepalen in welke divisie je terechtkomt. Het kan dus goed zijn dat je na een handjevol matchen pakweg divisie 3 binnenrolt, zonder dat je daarvoor moet grinden tot je blaren op jouw duimen hebt.

Survival mode

We geloven niet dat we dit ooit zouden schrijven, maar de Kick Off 2.0 – zeg maar de oerklassieke Play Now – is het hoogtepunt van de dag. Daarvoor zorgen de huisregels die je aanmoedigen om FIFA op andere manieren te spelen. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een chaotisch potje voetbal zonder spelregels, waar kaarten, overtredingen en buitenspel niet bestaan. De beruchte Survival Mode waar al eerder geruchten over gingen –  is een ander pareltje. Willekeurig verdwijnt er een van jouw spelers wanneer jij een doelpunt scoort. En het speelt echt fantastisch.

Er zijn nog meer varianten, maar we waren meteen aan die twee opties verknocht. Ben je ondanks die knotsgekke parameters toch nog een onverslaanbare god? Dan kan je de startscore instellen en de sterkte van de AI van jouw teamgenoten aanpassen. Als je met een 4-0 achterstand aan de partij begint, heeft je broertje misschien toch een kans.

Hoe goed je bent, is in FIFA 19 objectief te meten. Kick Off 2-0 houd de statistieken bij van alle partijen die je tegen elkaar speelt. Hoeveel won en verloor je van jouw aan FIFA verslaafde neef? Wie heeft er het meeste balbezit? En vanop welke flank valt hij het liefst aan? Dat en nog veel meer kan je in een overzichtelijk menu zien. Het leuke eraan is dat die statistieken aan jouw account gekoppeld zijn. Het maakt dus niet uit op wiens sofa je speelt.

FIFA 19 neymar survival mode

Betere animaties

Ook de gameplay brengt vernieuwingen. Active Touch maakt het verschil tussen spelers van wereldklasse en bescheiden meelopers groter, want de voetbalsterren hebben meer en betere animaties. Zij kunnen een ziekenhuisbal wel speelbaar maken of die wankele voorzet toch binnenkoppen met een snoekduik à la Van Persie. De 50/50 battles accentueren de fysieke kracht die je in het hedendaagse topvoetbal bijna dagelijks van je televisiescherm ziet spatten. Twee spelers gaan tijdens situaties waarin het een dubbeltje op zijn kant is met elkaar in duel, in plaats van gewoon de bal voorbij te lopen, zoals vroeger irritant vaak het geval was. En de Dynamic Tactics zorgen ervoor dat je afhankelijk van je aanvalsdrift een volledig nieuwe tactiek kan hanteren, zonder dat je in de menu’s moet duiken.

Het nieuwe schietsysteem Timed Finishing was voorlopig het kneusje van de klas. Het idee erachter is goed. Als je twee keer duwt op de schietknop, loopt er een metertje dat je toelaat een schot, kopbal of volley goed te timen. Met een goeie timing heb je een veel grotere kans op succes, met een slechte timing hypothekeer je jouw kansen. Voorlopig werkte dit jammer genoeg niet naar behoren. Perfect afdrukken was absoluut te moeilijk en met een slechte timing zagen je doelpogingen eruit als de passes van een kleuter die nog nooit heeft gevoetbald.

De ervaring leert ons gelukkig dat EA traditioneel nog heel wat progressie maakt tussen de onafgewerkte versie die wij speelden en de versie die vanaf 28 september in de winkelrekken ligt. Dus wie weet wordt het nog wat met die Timed Finishing.

Een reactie achterlaten