fbpx

De nieuwe South Park stinkt hard

En dat heeft alles te maken met de Nosulus Rift, een neusmasker dat je de in-game uitlaatgassen in het echt laat ruiken. Op Gamescom gingen we de uitdaging aan en zetten de hoogtechnologische schetensproeier op de neus. Het komende halfuur leek het alsof Cartman met z’n blote billen op ons smoel zat.

Flatulentie was al eerder een wapen in de vorige South Park-game en in South Park: The Fractured But Whole spelen je uitlaatgassen een nog belangrijkere rol. Als speler kan je stinkbommen uit je aars knallen waar Hiroshima naast verbleekt. Daarom kwam Ubisoft als grap met de Nosulus Rift op de proppen: elke keer je de schijtknop indrukt – jawel, er is een schijtknop – zendt de game een signaal naar het masker, dat op zijn beurt het aroma van belegen kaas in je neusgaten spuit. Een geslaagde PR-stunt die de winkelrekken nooit zal halen. Gelukkig maar.


South_park_The_fractured-but-whole

Maar eerlijk? South Park heeft dit eigenlijk niet nodig. Deze superheldensequel lijkt op humorvlak alvast een versnelling hoger te schakelen en was bij verre de vermakelijkste demo die we op Gamescom speelden. Als nieuweling worden we door The Coon (Cartman als superwasbeerman) ingewijd in ons leven als superheld. Wij kiezen voor de supersonische Speedster-class (denk The Flash), één van de twaalf beschikbare superheldenklassen. Nu we weten welke powers we hebben, legt Cartman uit wat het betekent om een superheld te zijn: ‘You see douchebag, all superheroes have a compelling backstory. It’s from that backstory that their powers gain meaning.’

Intro

Tijdens een flashback naar onze kleuterjaren maken we kennis met het vernieuwde vechtsysteem. Terwijl je ligt te tobben in bed, hoor je plots je moeder kreunen. Alsof dat niet huiveringwekkend genoeg is, hoor je ook een klap in de badkamer. Je besluit de boel te inspecteren en stoot op twee inbrekers. Tijd om die supersonische krachten eens uit te proberen.

Cool is dat The Fractured But Whole het vechtsysteem van de eerste game niet gewoon overneemt, maar extra tactische mogelijkheden toevoegt door het tegelveld uit turn-based strategy RPG’s te introduceren. Een uitstekende positie kiezen om je aanval in te zetten wordt dan ook een belangrijk gegeven.

SPFB_0215_Backstory1_Combat_081516_1471389640

Met een combo van Quantum Punch en Super Sonic Dash schakelen we de twee criminelen uit, maar dan komt hun badass leider uit de badkamer. Hij mept ons halfdood, maar voordat-ie ons kan afmaken, worden we pissig en geven we hem de ultieme muilpeer met de Multiverse Strike. And down he goes!

We rennen naar de slaapkamer van onze ouders, maar als we de deur opentrekken, wordt een kindertrauma voor eeuwig op ons netvlies gebrand. Of zoals Cartman het eloquent verwoordt: ‘When you opened that door, you saw… you saw your dad fuck your mom!’

Multiverse Strike

Petje af voor het stemmenwerk trouwens, want de manier waarop bedenkers Trey Parker en Matt Stone de personages tot leven brengen is alweer van de bovenste plank. De hele flashback wordt verteld door Cartman terwijl jij als speler de acties uitvoert. Dankzij de fantasie en inleving van het kereltje krijgt alles een extra dimensie en dat is South Park zoals we het kennen.

Na jouw origin story spoelt de demo een paar uur verder. De superheldenoorlog is losgebarsten omdat niet iedereen akkoord gaat met het franchiseplan van Cartman. Coon and Friends nemen het op tegen de Freedom Pals in een weergaloze Civil War. De spanning is te snijden, want als we een troepje Freedom Pals tegengekomen, gaan we er meteen mee op de vuist.

The Coon and Friends

Samen met Cartman The Coon, Kyle The Human Kite en Super Craig staan we tegenover Mysterion, Wonder Tweek, Professor Timmy en Token Tupperwear. Beide teams delen rake klappen uit, maar moeten hun gevecht op hilarische manier onderbreken voor een voorbijrijdende auto. De bestuurder is zichtbaar geïrriteerd: ‘Stay off the street, ya damn kids!’ Super Craig dient hem meteen van antwoord: ‘Fuck you, dude! It’s civil war, dick!’ South Park op zijn best!

Na een lange battle slagen we erin de Freedom Pals met de grond gelijk te maken door de Ultimate Attack van The Human Kite te activeren: Death From Above. Kyle vliegt tot in de ruimte, waar hij met zijn kite een driedubbele laserstraal op het vijandig team afvuurt voor gigantisch veel schade. Net als die over-the-top superaanvallen uit het vechtspel Injustice, maar dan op zijn South Parks. En deze momenten maken de game gewoon af.

Death From Above

De hands-on deed ons denken aan een van de beste South Park-afleveringen ooit: Good Times With Weapons waarin de etterbakjes plots veranderen in animepersonages met superkrachten. Ongelooflijk vet. Als deze korte demo een representatie mag zijn voor de volledige game, dan zijn wij ervan overtuigd dat The Fractured But Whole nog beter wordt dan zijn voorganger. 6 december wordt nu al de meest hilarische sinterklaas aller tijden.

Een reactie achterlaten