fbpx

Gezondheidsraad waarschuwt gamers voor risico’s na lockdown

gamen

Om de verveling te verdrijven tijdens de lockdown, kroop menig gamer achter zijn console of pc. En dan tikken de uren al snel weg. De Hoge Gezondheidsraad waarschuwt daarom voor potentiële risico’s voor jongeren die tijdens de lockdown veel hebben gegamed.

Volgens de Hoge Gezondheidsraad zijn er meerdere risicofactoren die aanzetten tot gamen. Een belangrijke factor tijdens de lockdownperiode was ongetwijfeld de sociale behoefte. Andere redenen waarom jongeren gaan ronddwalen in een virtuele wereld zijn problemen in het gezin of op school, de invloed van vrienden of simpelweg het bezitten van een pc of console.


En te veel gamen, kan leiden tot probleemgedrag. De Hoge Gezondsheidsraad geeft toe dat het speelgedrag bij slechts een minimum aantal gamers (zo’n 3 procent) uit de hand loopt, maar toch rekent de Raad op het gezond verstand van de ouders om gamestoornissen te voorkomen. Al weten die vaak niet hoe ze dat moeten aanpakken.

Daarom stelt de Gezondheidsraad voor dat ouders beter ingelicht worden. Op die manier wordt eventuele ongerustheid beperkt en kunnen ze zich beter inleven in de nuttige aspecten van videogames.

“Ouders moeten geïnformeerd worden over de werking en effecten van games, maar ook over de mechanismen die ontwikkelaars gebruiken om spelers voor lange periodes onder te dompelen in hun wereld. Op die manier is er een wederzijds begrip en kunnen ouders zich gemakkelijker inleven in de online activiteiten van hun kind.”

Uiteraard zijn de nodige huisregels nog steeds een vereiste en moeten ouders er mee voor instaan dat kinderen voldoende alternatieve activiteiten hebben, waarmee ze zich ook thuis kunnen ontplooien.

Een reactie achterlaten