fbpx

Gameverslaving is nu officieel erkend als ziekte

gameverslaving

Vorig jaar had de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) plannen om gameverslaving als een officiële ziekte te erkennen en dat is nu gebeurd. Op 18 juni is gameverslaving officieel opgenomen in de 11e editie van de International Classification of Diseases (ICD). Volgend jaar wordt het document voorgesteld op de World Health Assembly en als er geen bezwaren zijn, gaat het document van kracht in 2022. Verschillende verenigingen binnen de industrie maken zich echter zorgen, omdat er geen wetenschappelijke consensus bestaat over wat een gameverslaving exact is.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is een gameverslaving te herkennen aan drie belangrijke factoren:


  • Gamen is een noodzaak, waardoor andere activiteiten uitgesteld worden en het bijgevolg een obsessie wordt.
  • Ondanks erkenning van obsessief gamegedrag, blijft de patiënt toch gamen en steeks vaker gamen.
  • Gamen zorgt voor sociale, familiale en werkgerelateerde problemen.

Om een gameverslaving officieel te erkennen, moet dit gedrag zich langer dan 12 maanden voordoen. Daarom zijn veel personen die intens gamen niet per se gameverslaafd. De diagnose kan bovendien enkel gesteld worden door iemand met kennis van zaken.

Verschillende verenigingen en belangengroepen binnen de gameindustrie protesteren en stuurden een statement de wereld in. Volgens grote spelers zoals het Amerikaanse ESA (dat verschillende game-uitgevers vertegenwoordigt) blijft de interpretatie van een gameverslaving  te vaag. Bovendien ontbreekt ook een specifieke definitie van gameverslaving:

“Ondanks aanzienlijk protest uit de medische en wetenschappelijke sector is gameverslaving toch opgenomen in de nieuwste editie van de ICD . Geldig bewijs voor de erkenning van gameverslaving als ziekte blijft tegenstrijdig en niet doorslaggevend.”

Het statement werd ondertekend door een waaier aan internationale organisaties zoals de ESA, UKIE, UGDF, ESAC, IESA, IGEA, ISFE, KGAMES en UBV&G.

De gameindustrie wil daarmee vermijden dat gameverslaving opgenomen wordt in de definitieve versie van de ICD, dat volgend jaar wordt voorgelegd aan de World Health Assembly. Verschillende organisaties binnen de gaming industrie vinden dat er veel meer en éénduidig onderzoek moet komen naar gameverslavingen, om de ziekte zo de classificatie te geven die ze verdient:

“Wij raden de WGO aan om geen stappen te ondernemen die implicaties kunnen vormen voor het gezondheidssystemen wereldwijd.”

Het debat of een gameverslaving al dan niet een echte ziekte is, woedt al sinds 2016. De UKIE of Association for UK Interactive Entertainment, publiceerde toen al paper waarin zij stelde dat 36 geraadpleegde experts geen eenduidig antwoord konden bieden. Volgens de Britse organisatie beschikken we nog lang niet over de vereiste kennis om een gameverslaving als ziekte te erkennen.

Een interessant debat dus, waar we ongetwijfeld het laatste nog niet van gehoord hebben.

Een reactie achterlaten